Activitati pentru reglarea emotiilor la copii

Activitati pentru reglarea emotiilor la copii

Dezvoltarea social-emotionala a copiilor nostri incepe inca din primele zile si depinde de interactiunile noastre zilnice.

Principiile de baza pentru dezvoltarea inteligentei emotionale la copii se refera la:

– sprijinirea copiilor in constientizarea propriilor emotii

– invatarea modalitatilor de autoreglare emotionala.

Eforturile noastre ii pot ajuta pe copii sa ia decizii dificile atunci cand nu suntem in jur, decizii care se potrivesc valorilor familiei noastre, chiar daca prietenii lor ii conduc spre alte alegeri.

O abilitate importanta, privind dezvoltarea emotionala, se refera la capacitatea de a ne recunoaste si identifica propriile emotii, de a observa schimbarile din corpul nostru si de la nivelul gandurilor. Emotiile precum furia, tristetea, frustrarea si dezamagirea pot fi coplesitoare pentru copiii mici.
Denumirea acestor sentimente este primul pas in a ajuta copiii sa invete sa le identifice si le comunicamicutilor ca aceste sentimente sunt normale. Ajuta-l pe copilul tau sa devina constient de ceea ce simte, invatand sa recunoasca trairile.

Numeste emotia ca sa o cunosti! Decupeaza din carton, un aparat de fotografiat, taie partea din mijloc, apoi spune-i micutului sa exprime diferite emotii, la camera. Inversati rolurile si discutati cum arata ochii, sprancenele, privirea, etc. Aceasta activitate ne ajuta sa observam emotiile si sa citim indiciile diferitelor expresii emotionale.

Ajuta-ti copilul sa-si gestioneze emotiile puternice!

Gaseste fetele! Decupeaza din reviste figurine cu diferite expresii emotionale: bucurie, tristete, furie. In prima faza, invitati copilul sa numeasca emotiile persoanelor. Exista posibilitatea ca micutul sa nu aiba in vocabularul activ termeni pentru a descrie expresiile emotionale. Acest joc ii ofera posibilitatea de a invata descrierea starilor. In a doua faza, putem ruga copilul sa ne dea exemple de situatii in care a experimentat fiecare emotie.

Ajuta-ti copilul sa-si recunoasca emotiile si sa le inteleaga!

O alta componenta importanta se refera la dezvoltarea controlului emotional. Autoreglarea este procesul prin care trece creierul copilului si care ii ofera posibilitatea: de a-si controla comportamentele si emotiile ca raspuns la diferite situatii, de a se calma cand se supara, dar si de adaptare la schimbarile mediului sau asteptărilor. Controlul propriilor emotii este o sarcina plina de provocari si se modeleaza treptat.

O modalitate distractiva de a exersa autocontrolul este sub forma unor jocuri amuzante. Jocurile ne ajuta sa invatam sa ne asteptam randul, sa respectam regulile si sa toleram faptul ca uneori pierdem. 

Iata un joc ce-l poti incerca: „Gaseste partile corpului”– numim diferite parti ale corpului, iar copiii trebuie sa le indice cu mana. Introduceti apoi o regula noua. De fiecare data cand spuneti “ureche” micutul va trebui sa atinga nasul. Acest lucru cere copiilor sa se opreasca si sa se gandeasca la actiunile lor si nu doar sa reactioneze.

La fel, strategiile de calmare pot fi foarte eficiente. Atunci cand un copil este suparat, el are deseori o doza de energie excesiva care trebuie eliberata ca sa permita corpului relaxarea. Iata un scurt exercitiu care ajuta la eliberarea acestei energii. Spune copilului sa-si imagineze ca are cate o lamaie in fiecare mana. Apoi trebuie sa-si stranga pumnii pentru a “stoarce sucul din fiecare lamaie“. Daca micutul prefera sa tina obiecte in palma, putem folosi doua mingiute moi. Dupa terminarea exercitiului, va fi mai usor sa discutati cu copilul despre ceea ce s-a intamplat.

Adriana Ternar – psiholog si psihoterapeut