Cum invatam copilul sa pronunte sunetul Ţ?

Cum invatam copilul sa pronunte sunetul Ţ?
– Ne jucam, invatam, vorbirea o corectam –

Vezi colectia noastra de materiale logopedice AICI

 Balonul Ţ

a) Obiectiv:
– emiterea spontana a sunetului Ţ
b) Materiale:
– un balon
– material verbal:
o    ţ, ţa, ţe, ţi, ţo, ţu, ţă, ţî, aţ, ăţ, îţ, aţ, eţ, iţ, oţ, uţ, ăţ, îţ,
c) Procedura:

NOU in colectia Jucarii Vorbarete: Oul vorbaret – Palatograme (instrument pentru corectarea pronuntiei sunetelor)

oul-vorbaret-nou-postare

Pas1
– copilul va umfla balonul, iar capatul lui il va tine cu degetele pentru a nu pierde aerul din interior
Pas2
– copilul va lasa putin cate putin sa iasa aerul, concomitent cu pronuntia sunetului Ţ
d) Observatii
– in cazul in care copilul nu reuseste sa umfle balonul i se va da un balon gata umflat
– daca se reuseste emiterea lui Ţ se poate cere copilului sa realizeze acelasi exercitiu, dar pronuntand sunetul Ţ introdus in silabe directe si inverse

Bileţelele

a) Obiectiv:
– emiterea spontană a sunetului Ţ
b) Materiale:
-biletele cu sarcini, suport de creioane
– material verbal:
Chemam catelul: cutu-cutu!; Chemam pisica: tit-tit!; Taiem cu foarfeca: tac-tac!; Saritura iepurasului: ţup-ţup!; Mersul raţei: top-top!; Vorba soricelului: chit-chit!
c) Procedura:
Pas1
– biletele cu sarcini se vor impaturi in doua
Pas2
– biletelele se vor pune intr-un suport de creioane
Pas 3
– copilul va trebui sa extraga pe rand cate un biletel din suportul de creioane
Pas4
– copilul va pronunta onomatopeea specifica actiunii scrise pe biletelul extras
d) Observatie:
– in cazul in care copilul este un prescolar, logopedul/parintele ii va citi sarcina

Puii animalutelor

a) Obiectiv
– pronuntia sunetului Ţ la nivelul cuvantului (vorbirea independentă)
b) Materiale:
– material verbal: catelus (ham-ham), pisicuta (miau-miau), ratusca (mac-mac), vitel (muuu), calut (pocnet realizat prin dezlipirea rapidă a limbii de cerul gurii), iedut (meee), ursulet (mor-mor), maimutica (u-u-u)
c) Procedura
Pas1
– parintele va spune (folosind o tonalitate inaltă ) onomatopee caracteristice diferitelor animale
Pas2
– copilul va trebui sa spuna cum se numesc puii acelor animale
Logopedul/Parintele:
Voi imita vocea unor pui de animalute, iar tu va trebui sa-mi spui care sunt acestea.

logoped Laura Hărdălău