Cum rezolvam conflictul dintre elev si profesor?

Cum rezolvam conflictul dintre elev si profesor?

Pe parcursul anilor de scoala, exista mai multi factori ce contribuie la progresul copiilor, dar doi dintre ei au o importanta semnificativa: profesorul si parintele. Scopul comun este sa facem din copiii nostri adulti fericiti. In acest proces, ambele parti isi vor asuma un rol activ.

Motivatia pentru invatare este factorul ce contribuie la obtinerea succesului scolar. Motivatia este influentata de calitatea relatiei profesor-elev. Cand copilul se simte acceptat si apreciat, se simte bine la scoala. Totusi, de-a lungul anilor de scoala pot aparea conflicte intre elevi si profesori. Cateva posibile cauze ar putea fi: exprimarea gresita a emotiilor, asteptari diferite, diferente de putere, lipsa informatiilor.

Managementul comportamentelor si optimizarea motivatiei pentru invatare

Prima sugestie e sa fim prudenti fata de afirmatiile copilului cu privire la conflictul pe care il sesizeaza. Ceea ce copiii ne povestesc este modalitatea in care ei interpreteaza realitatea de la scoala. Putem sa-i rugam sa ne ofere exemple specifice care sa ne ajute in analiza situatiei: este vorba despre o problema reala sau exagerarea unor neintelegeri. E important sa fim deschisi si receptivi fata de problema prezentata, dar nu e indicat sa preluam automat punctul de vedere al copilului. Profesorul poate prezenta o alta perspectiva cu privire la situatie si poate propune o solutie rezonabila.

Informeaza-te periodic in legatura cu progresul copilului. Iti va fi mult mai usor sa stabilesti o comunicare deschisa cu profesorul daca pornesti din rolul parintelui implicat. Cele mai bune rezultate le vei obtine daca vei solicita profesorului sugestii pe care tu sau copilul le puteti implementa. Formularea acuzatiilor nu ne va conduce spre progres.

Un alt fel de parinte – un adevarat izvor de resurse care sa va ajute in cadrul unei educatii binevoitoare si diferite.

un-alt-fel-de-parinte

Evita capcana invinovatirii. Parintii si profesorii ajung sa se invinovateasca unii pe altii pentru problemele pe care copilul le experimenteaza. De exemplu, profesorul poate sa se simta frustrat din cauza implicarii reduse a parintelui, iar acesta se poate simti coplesit de asteptarile profesorului. Discuta cu profesorul despre dificultatile cu care te confrunti, manifesta interes si identificati pasii de rezolvare. In cazul in care te simti tensionat sau ingrijorat, ai posibilitatea de a realiza o lista cu preocuparile tale inainte de a te intalni cu cadrul didactic.

Cauta impreuna cu copilul tau posibile solutii pentru rezolvarea neintelegerilor. Copilul poate avea unele idei cu privire la ceea ce el, profesorul sau tu puteti face pentru a rezolva problema. Astfel, el va constientiza ca ii sunt apreciate parerile, iar realizarea unui plan comun il poate ajuta sa fie mai receptiv la posibilele solutii.

Interventii bazate pe colaborarea familie-scoala

Manifesta respect fata de profesor. Indiferent de aspectele conflictului, aminteste-ti ca maniera in care vei aborda profesorul si vei rezolva conflictul va reprezenta un model pentru copilul tau. La fel, comunicarea asertiva va constitui baza pentru exprimarea emotiilor in mod constructiv. La intalnirea cu profesorul, pregateste intrebari concrete, cum ar fi: “Care este stilul de invatare al copilului meu? Cum isi manifesta atitudinea? Care sunt rezultatele evaluarilor? Cum relationeaza cu ceilalti?”. E important sa ne interesam, de asemenea, de punctele forte ale copilului, dar si care sunt domeniile ce trebuie dezvoltate.

Parintii si profesorii sunt cei care fac tot posibilul pentru a mentine motivatia elevilor pentru invatare. Aparitia conflictelor ii poate ajuta pe copii sa invete sa recunoasca si sa rezolve eficient neintelegerile din viitor. Sarcina noastra, ca parinti, este de a fi alaturi de copii in momentele dificile, nu de a elimina orice forma de conflict.

Adriana Ternar – psiholog si psihoterapeut