De ce copilul meu este agresiv? De ce copilul meu nu ma asculta?

De ce copilul meu este agresiv? De ce copilul meu nu ma asculta?

În cele mai multe cazuri, copiii care prezintă tulburări de limbaj au dezvoltat tulburări şi în alte arii de dezvoltare (emoţionale, comportamentale sau sociale). Părinţii, cadrele didactice sau ceilalţi din mediul copiilor nu conştientizează întotdeauna relaţia de cauzalitate care apare între tulburarea de vorbire şi alte tulburări. Odată ce copilul conştientizează existenţa unui defect în vorbire, acesta poate reacţiona în diferite feluri.

Consilierea in cadrul logopediei se adresează cu preponderenţă copiilor care nu au dezvoltat tulburări asociate de o intensitate foarte mare. În cazul în care copiii prezintă grave tulburări emoţionale sau comportamentale este recomandat să se consulte un psihoterapeut.
Dintre tulburările asociate care pot fi dezvoltate de către copiii cu deficienţe de vorbire enumerăm:

*tulburările de comportament:

–        comportament agresiv (acte de violenţă fizică sau verbală asupra celorlalţi);

–        comportament evitativ (nu doreşte să se integreze în grupul de covârstnici, evită să vorbească în faţa clasei etc.);

–        comportament opozant (refuză să realizeze diferite sarcini, refuză să interacţioneze cu covârstnici etc.);

–        comportament hiperactiv (nu are răbdare să stea în bancă pe parcursul orelor de curs sau să-şi finalizeze sarcinile şcolare, îi deranjează pe ceilalţi colegi etc.).

*tulburări emoţionale:

–        depresie de intensităţi diferite (se simte tot timpul

trist, plânge uşor, nu îl binedispune nimic, nu are un somn liniştit etc.);

–        anxietate (se simte neliniştit în situaţii care solicită interacţiunea cu alte persoane etc.);

–        fobie şcolară (refuzul de a merge la şcoală, putând acuza diferite reacţii somatice de exemplu dureri de cap, dureri de stomac, greţuri etc.).

*întârziere în dezvoltarea proceselor cognitive:

–        atenţia, memoria, rezolvarea de probleme pot constituii procese pe care copiii cu tulburări de vorbire nu le dezvoltă la parametrii normali (nu reuşeşte să se concentreze la sarcina pe care o are de făcut, memorează greu diferite poezii sau texte, îi este dificil să găsească soluţii la diferite situaţii problematice apărute etc.).

Asocierea deficienţelor de vorbire cu alte tulburări are un impact extrem de puternic asupra dezvoltării armonioase a copiilor.

Când vorbim de dezvoltarea armonioasă ne gândim la interacţiuni sociale sănătoase, pozitive, capacitatea de a comunica asertiv cu ceilalţi din jur, abilitatea de a face faţă situaţiilor anxiogene, deprinderi cognitive specifice vârstei cronologice.
Am dorit să prezentăm aceste posibile tulburări pe care le pot dezvolta copiii cu deficienţe în vorbire pentru a atenţiona persoanele din mediul apropiat copilului despre relaţia de cauzalitate dintre cele două tipuri de tulburări.

Activitati de consiliere pentru copii cu tulburari de vorbire:

CARTI UTILE:

Logopedie prin jocuri si exercitii