Ce facem cand copilul ne tot intrerupe atunci cand vorbim cu cineva

Ce facem cand copilul ne tot intrerupe atunci cand vorbim cu cineva

De multe ori ne-am confruntat cu situatii in care copiii ne-au intrerupt discutiile cu alte persoane pentru a ne arata „creionul albastru”.

Copiii sunt atat de concentrati pe propriile lor nevoi, incat nu isi dau seama ca si cei din jur au propriile nevoi. Ei ne intrerup, deoarece fie sunt prea mici, iar capacitatea de a-si controla impulsurile este inca in dezvoltare, fie nu au instrumente pentru intreruperea respectuoasa.

Marea carte a bunelor maniere

Pana la varsta de 7 ani, copilul tau ar trebui sa poata spune politicos: „Scuzati-ma!. Am o intrebare” si apoi sa astepte raspunsul parintilor.

La varsta de 4 ani, copiii sunt capabili sa constientizeze ca uneori adultii pot fi intrerupti si ca exista un mod respectuos pentru a realiza acest lucru.

Iata cinci idei pentru a-l ajuta pe copilul tau cum sa actioneze:

Analizeaza modelul de comunicare din familie si ofera copilului un model.

Daca tu si partenerul aveti tendinta de a va intrerupe reciproc, incercati sa eliminati acest obicei. De fiecare data cand uiti si vorbesti peste discutia celuilalt, opreste-te si spune: „Imi pare rau. Te-am întrerupt. Te rog, continua!”.

De ce politetea e importanta?

Amana raspunsul la intrebare.

Multi parinti le fac obsevatie copiilor pentru inreruperea conversatiilor, dar in minutele urmatoare raspund la solicitarea copilului. Acest tip de raspuns va duce la intarirea obiceiului. Asteptati pana la o pauza adecvata in conversatie, apoi intoarceti-va la copil si spuneti: “De ce ai nevoie?”

Stabileste un cod secret impreuna cu copilul.

Spune-i copilului tau ca, daca vrea sa-ti spuna ceva cand vorbesti cu un alt adult, ar trebui sa-ti stranga usor bratul. La inceput, raspundeti rapid pentru ca cel mic sa vada succesul acestei metode.

Stiu sa ma comport frumos! (60 de poezii educative cu comportamente pozitive si negative)

Ii strangeti mana drept raspuns ca ati receptionat mesajul si veti raspunde cat mai repede posibil. In timp puteti astepta mai mult, trebuie doar sa oferiti o apasare blanda la fiecare cateva minute pentru a-i reaminti copilului ca veti raspunde imediat ce aveti posibilitatea.

O alta abilitate importanta pentru procesul comunicarii se refera la capacitatea copilului de a-si astepta randul.

O metoda simpla de exersare se poate realiza in timp ce citim copilului povestea preferata. Ii propunem copilului sa tina cartea si sa descrie imaginea de pe prima pagina.

Apoi intoarcem pagina si ii explicam copilului ca acum e randul nostru. Citim textul povestii, intoarcem pagina si il invitam pe cel mic sa continue. „Acum e randul tau!” Impreuna, veti asculta versiunile povestii si actiunile celuilalt pana la sfarsitul cartii.

Casuta cu emotii – poezii si activitati pentru dezvoltarea inteligentei emotionale

Foloseste un joc simplu pentru a-l ajuta pe copil sa exerseze dialogul, unde fiecare persoana vorbeste pe rand.

Un astfel de joc simplu poate fi: „Vorbeste cine are mingea in mana”. Cine termina fraza, arunca mingea celuilat si e randul lui sa vorbeasca. Asezati-va fata in fata, pentru jocul urmator, astfel incat sa puteti avea contact vizual.

Pune-i copilului o intrebare deschisa cum ar fi: “Care este jucaria preferata?” Lasa-l sa raspunda in timp ce asculti cu atentie. “Ai terminat? Bine, acum este randul tau sa-mi pui o intrebare.” Daca iti intrerupe raspunsul, atinge-i mana usor si incheie fraza. Apoi spune-i: „E randul tau acum” si lasa-l sa continue.

Explica-i copilului ca in cazurile de urgenta e important sa-ti comunice toate informatiile si evenimentele.

Adriana Ternar – psiholog si psihoterapeut