Cea mai buna metoda pentru dezvoltarea vorbirii

Cea mai buna metoda pentru dezvoltarea vorbirii

Joaca impreuna este cea mai buna metoda pentru dezvoltarea vorbirii

De la carti senzoriale pentru copii, la activitati de asociere si cartonase ilustrate, Alexandra Corbu are o multime de sfaturi si sugestii de jocuri si proiecte care sa ii ajute pe cei mici in dezvoltarea limbajului. Mama unui baietel de 2 ani si 3 luni si femeia din spatele comunitatii de pe Instagram De Vorba Cu Mami, Alexandra vine cu o serie de idei, propuneri si tips & tricks pentru dezvoltarea vorbirii pe care orice parinte le poate pune in practica acasa.

Ce carti pentru copii sunt cele mai potrivite? Ce activitati de asociere putem face cu jucariile din jur sau cand iesim afara, in parc? Cum sa le vorbim copiilor, cum sa le raspundem si in ce fel sa ii corectam atunci cand invata, timid, sa vorbeasca? Va lasam astazi, in seria noastra #StamDeVorba, un articol foarte practic si util, dupa care puteti imediat sa porniti joaca alaturi de cei mici.

A inceput baietelul tau deja sa vorbeasca sau inca nu? 

D, vorbeste, a inceput sa lege cate trei cuvinte. Are doi ani si 3 luni si mi se pare ca evolueaza bine de acum.

Avand in vedere ca ai in comunitate o multime de mame cu copiii mici si ai auzit, de-a lungul timpului, de la ele, multe experiente in ceea ce priveste ritmurile de dezvoltare, cum privesti in acest moment dezvoltarea vorbirii copilului tau? Ti se pare ca e devreme sa vorbeasca sau dimpotriva, ca e deja tarziu? 

Cred ca D. are o dezvoltare normala, nu a inceput sa vorbeasca nici devreme, nici tarziu. Avem in jur copii care au inceput sa vorbeasca mai devreme decat el, iar asta ne-a bucurat pentru ei si nicidecum nu ne-a ingrijorat, fiindca stim ca fiecare copil are ritmul sau de dezvoltare si stiam ca nici nu eram in acea perioada in care era cazul sa ne ingrijoram. in schimb, intelegea foarte bine cand vorbeam cu el; si cand nu zicea de exemplu „vaca”, „floare” si „masina”, totusi stia care sunt atunci cand il rugam sa mi le arate si scotea sunetele potrivite pentru multe dintre cuvinte. Asa ca am lasat lucrurile sa evolueze natural, in ritmul lor.

Ai simtit presiune din partea celor din jur (rude, prieteni, oameni necunoscuti de pe strada) sau chiar din partea ta, in ceea ce priveste ritmul copilului tau de dezvoltare a vorbirii? Ai fost intrebata ”Oare cand va vorbi? De ce nu vorbeste odata? Oare e ceva in neregula cu el de nu vorbeste?” sau dimpotriva, lumea are incredere in tine si te lasa in pace?

Nu am avut parte de astfel de reactii, din punctul acesta de vedere chiar avem numai oameni extraordinari in jur. stiu ca se intampla sa primim sfaturi si pareri nesolicitate, insa ce conteaza este parerea unui specialist. Asa ca, daca suntem ingrijorati, mergem sa ne evalueze o persoana competenta.

Ai simtit vreodata ingrijorare in ceea ce priveste dezvoltarea vorbirii copilului tau? ingrijorare ca nu se intampla odata sau ca nu se intampla asa cum ai fi crezut / asa cum ai vazut la alti copii?

Nu m-am ingrijorat, dar am observat ca sunt copii care incep sa vorbeasca mai devreme sau care vorbesc mai bine la varsta lui D. Eu sunt mai relaxata, pentru ca inteleg ca nu toti copiii sunt la fel si nici nu este o competitie intre ei. in plus, avem un medic pediatru exceptional cu care tinem legatura, in care avem incredere si daca ei i se pare ceva anume un motiv de ingrijorare, atunci vom merge pe recomandarea ei. Pana acum nu au fost motive de alarma.

Ce pasi faci / ai facut pentru dezvoltarea vorbirii baietelului tau – ne poti oferi niste exemple pentru mamele care ne urmaresc si care ar vrea sa primeasca niste idei?

Mie joaca impreuna mi se pare ca este cea mai buna metoda pentru dezvoltarea vorbirii. Ne ajutam si de anumite activitati si materiale care ne plac in mod special. in primul rand iubim carticelele. Am inceput cu carti senzoriale, carti interactive, cu sunete, cu ferestre, cu diferite materiale textile. ii placea sa le exploram impreuna, sa-i descriu ce vedem, ce auzim, ce texturi simte. Acum am ajuns sa citim carticele pentru varsta lui inainte de fiecare somn, dar si in timpul zilei. Cartile mi se par un ajutor extraordinar, fiindca ne ajuta sa le vorbim copiilor despre o multime de subiecte, prezinta situatii in care copiii se regasesc, explica totul pe intelesul lor si contribuie cu multe cuvinte noi in vocabular.

Am facut si multe activitati de asociere: adunam, de exemplu, tot ce aveam legat de animale domestice – figurine, carti cu imagini, carti cu sunete, piese de puzzle, magneti etc. – si ii aratam pe rand fiecare animal in toate formele, ii pronuntam numele clar, ascultam si ce sunete scoate, imitam sunetele, descriam cum arata, ce mananca si tot asa. Apoi gaseam ocazii sa i le aratam si in realitate. Am facut asocieri cu animale, mijloace de transport, utilaje, fructe si legume, elemente din natura etc. Facem inca activitati de asociere si in functie de culoare, de forma, de marime.

Pot sa recomand si cateva jocuri de la Jucarii Vorbarete pe care noi le-am folosit si inca le folosim cu succes: „45 de jocuri pentru dezvoltarea vorbirii”, seturile de cartonase „Notiuni opuse”, „Actiuni” si „Flashcarduri Montessori – emotiile si corpul meu (in engleza)”.

Apoi, am invatat cateva tehnici pe care le aplic. De exemplu:

In loc sa intreb tot timpul copilul „ce este acesta?” si sa nu primesc raspuns sau sa primesc un raspuns gresit, e mai eficient sa-i spun si sa-i repet cuvantul in timp ce-i arat obiectul; se numeste „modelling”, adica iau masina de politie si spun direct „vine masina de politieee, nino-nino”, iar D. chiar incepe sa imite.
Atunci cand spune „padin” in loc de „galben”, eu ii raspund cu varianta corecta, nu cu cea pronuntata de el, oricat de dragalas suna – nu spun „padin, da!”, ci „masina este galbena, asa este”; nu il intreb „unde e go?” (spune „go” la minge, de la „gol”), ci „unde e mingea?”. Cand nu pronunta corect, in loc sa ii spun „nu asa se spune, ci asa”, ii repet direct varianta corecta – „este o oaie, da, o oaie alba”.

Mai ajuta sa descriem actiunile pe care le facem: „ai ales tricoul rosu, acum te voi ajuta sa te imbraci cu el; asa, ai bagat mana stanga, acum trebui sa bagi si mana dreapta” etc. Cand era bebelus mergeam cu el prin casa si ii prezentam si ii descriam fiecare incapere, la fel si cu persoanele cu care ne intalneam, le faceam cunostinta ca sa zic asa.


Te-ai gandit vreodata sa ceri ajutorul unui specialist in dezvoltarea limbajului, sau ai avut vreo varsta limita a copilului pana la care ai decis ca vei astepta fara o programare la un logoped?

M-am gandit ca daca vor fi intarzieri de limbaj, daca va ajunge la o varsta la care dezvoltarea limbajului nu este normala (in jur de 3 ani aveam in minte), atunci cu siguranta ca am fi apelat la un specialist.

Care sunt acele lucruri care conteaza cel mai mult, care cantaresc cel mai greu, atunci cand vine vorba despre limbajul unui copil – din punctul tau de vedere?

Implicarea si prezenta parintelui mi se par importante. Copiii invata cel mai bine prin joaca, asa ca fiecare ocazie cand ne jucam impreuna conteaza: atunci cand numim fiecare jucarie cu care ne jucam, cand ii repetam culorile pe care le vedem, cand ii cantam, cand ii spunem poezioare, cand scoatem diferite sunete, cand ii citim, cand ne uitam pe imagini din carti si ii descriem ce vedem, cand facem asocieri, cand iesim la plimbare si ii descriem ce vedem si ce auzim etc.

Ce ai vrea sa retina mamele cu copii mici despre aceasta etapa a dezvoltarii limbajului – mai ales din perspectiva ta, care esti si mama, dar si creator de continut pe zona aceasta de parenting echilibrat / cu respect?

In primul rand, as vrea sa le incurajez sa se informeze despre ce este normal si ce este considerat motiv de ingrijorare atunci cand vine vorba despre dezvoltarea limbajului (si despre dezvoltarea copilului, in general). Pe mine aceste informatii m-au facut sa fiu linistita. De asemenea, ne ajuta sa acceptam faptul ca fiecare copil are ritmul sau de dezvoltare si ca nu este corect sa ne comparam copiii intre ei. Chiar si daca facem aceleasi activitati si tinem cont de aceleasi sfaturi, copiii tot pot incepe sa vorbeasca in momente diferite si sa evolueze diferit. si, nu in ultimul rand, bucurati-va de fiecare etapa, pentru ca ei cresc frumos si tare repede. Baietelul meu nu vorbeste inca cu propozitii intregi, dar e tare dragalas atunci cand leaga el cateva cuvinte si se pricepe asa de bine sa se exprime cu ce poate pronunta momentan.

Alexandra Corbu de la De Vorba Cu Mami