Copilul tau este dezordonat?

Copilul tau este dezordonat?

Fiecare parinte doreste sa-l invete pe copil cum sa fie atent si grijuliu, cum sa fie creativ, sa fie de incredere, cum sa fie un bun ascultator si multe altele. Ne dorim sa-i modelam pe copiii nostri sa-si pretuiasca lucrurile si sa le crestem simtul responsabilitatii, dar acest lucru nu este intotdeauna usor. Simtul responsabilitatii include grija fata de propria persoana si de altii, gestionarea bunurilor personale, dar si a vietii scolare. Formarea responsabilitatii nu se realizeaza peste noapte, dar vestea buna este ca avem posibilitatea sa incepem de la varsta mica.

Tot ce pot face eu – Incurajeaza-l pe copilul tau sa imite si sa incerce lucrui noi!

Creste simtul responsabilitatii copilului, ajutandu-l sa simta ca este competent. Cand copiii se simt capabili, ei devin mai motivati pentru a-si indeplini sarcinile, sunt deschisi spre noi responsabilitati si se simt multumiti cu ceea ce fac. Modul in care comunicam cu copilul reprezinta principalul instrument pentru intarirea increderii in propriile capacitati: “Iti multumesc foarte mult pentru aranjarea mesei, m-ai ajutat foarte mult, vad ca ai pus totul exact la locul potrivit!”.

Pot sa fac singur! – un bestseller international, bazat pe principiile metodei Montessori

pot-sa-fac-singur

Invata-l despre consecintele logice. In loc sa inlocuim obiectele pierdute sau defecte, sa-l invatam pe copil si sa-l lasam sa experimenteze ca fiecare actiune are o serie de consecinte (daca nu pune jucariile la loc, data viitoare nu le va gasi; jucariile se pot strica pentru ca putem calca pe ele). Atunci cand isi pierde o jucarie sau obiect de scoala, schimba-l cu unul pe care l-a folosit anterior. Inlocuirea obiectului poate fi o optiune in cazul in care copilul va aduna bani pentru a acoperi costul. Acest proces poate fi o buna oportunitate pentru cunoasterea notiunilor de educatie financiara. La fel, copiii vor experimenta o lectie valoroasa despre valorificarea a ceea ce au, fara sa presupuna ca altcineva, pur si simplu, va “cumpara altul”.

Incurajeaza-l sa lucreze pentru ceea ce isi doreste. Copiii apreciaza ceea ce au si au mai multa grija atunci cand l-au castigat ei insisi. In cazul in care un copil isi doreste o jucarie, parintii il pot ajuta sa economiseasca bani pentru a achizitiona sau cel putin pentru a contribui la costul jucariei.

Disciplinarea pozitiva sau cum sa disciplinezi fara sa ranesti

DISCIPLINARE3

Arata-i ca ai observat comportamentul pozitiv. Cand copilul isi asaza jucariile la locul lor, lauda-l si evidentiaza beneficiile comportamentului sau: “Am observat ca ai pus jucaria in casuta ei, dupa ce ai terminat sa te joci cu ea! Acum ai mai mult loc sa te joci cu alte jucarii!”.

Copiii nu fac intotdeauna ceea ce le spunem, dar mereu vor copia actiunile parintilor. Este dificil sa-i invatam pe copii sa aiba grija de lucrurile familiei sau cele personale, daca nu le demonstram cu faptele noastre. Daca rugam copilul sa-si faca patul, este mult mai usor si eficient sa-l incurajam daca si noi, parintii, realizam aceeasi actiune.
La fel, e indicat sa implicam copilul atunci cand facem curatenie, punem hainele la loc, ingrijim florile, deoarece va avea parte de bucuria reusitei. Sentimentul de multumire se va manifesta si cand va veni vorba de lucrurile sale.

Tine cont de varsta copilului. Asteptarile noastre, ca parinti, trebuie modelate in functie de nivelul de dezvoltare a copilului. Daca il rugam pe micutul nostru sa-si puna pijamalele la loc, sa nu ne asteptam la o impaturire „perfecta”. De asemenea, putem veni in ajutorul copilului mic cu utilizarea unor imagini care sa ii indice locul jucariilor, al creioanelor, al cartilor, etc. Sa urmarim zona proximei dezvoltari, astfel vom putea adauga sarcini si responsabilitati noi, in functie de progresul micutului.

Adriana Ternar – psiholog si psihoterapeut