Cum ajutam copilul sa depaseasca teama de intuneric?

Cum ajutam copilul sa depaseasca teama de intuneric?

Cei mai multi copii trec printr-o etapa in care se tem de intuneric. Noi parintii ne dorim ca micutii nostri sa-si cunoasca propriile sentimente, sa ne povesteasca despre problemele ce ii framanta, dar in acelasi timp să fie capabili sa se relaxeze stiind ca sunt in siguranta.

Franklin si intunericul – Oare cum il ajutam pe copil sa scape de teama de intuneric?

 

Scopul nostru este sa ajungem la un echilibru intre independenta si apropiere: copiii sa caute ajutor atunci cand se simt nelinistiti si totusi sa-si dezvolte abilitatea de consolare, atunci cand sunt deranjati de grijile minore.

Incercarea de a calma un copil speriat ii poate face pe parinti sa se simta destul de neajutorati si frustrati.

Ramai relaxat, rabdator si increzator, modul si tonul vocii sunt cele mai importante.

Iata cateva sugestii:

30 de povesti de relaxare pentru a adormi usor – Mic ritual ZEN

 

Aminteste-ti cele doua aspecte importante atunci cand copilul simte frica: trairea micutului tau este una reala, incearca sa gasesti modalitati pentru a o depasi si ofera-i confort.

Nu ironiza fricile copilului, chiar daca ii vei spune ca nu are motiv de ingrijorare, nu vei obtine efectul scontat. Copiii au un altfel de limbaj. Vorbeste cu copiii despre temerile lor, citeste povesti tematice sau pregateste o sceneta simpla cu marionete.

Ce pot sa fac atunci cand mi-e frica? – 30 de emotii explicate 

Copilul va constientiza ca ne intalnim si cu frica in viata noastra. Dezvoltarea capacitatii de a se calma, ii va ajuta pe copiii nostri sa isi stapaneasca si alte categorii de temeri.

Pe masura ce copiii se vor confrunta cu intunericul, va creste sentimentul de incredere in propriile forte.

Al doilea aspect important se refera la exprimarea empatiei.
-Acceptati si validati sentimentele copilului asa cum sunt.
-Mentineti tonul cald si linistit.
-Oferiti copilului o imbratisare si un pupic.
-Asigurati copilul de protectia dumneavoastra. „Stiu ca ti se pare infricosator. Imi pare rau. As vrea sa te simti mai bine. Cum as putea sa te ajut?”.

 

Transmiteti acelasi mesaj prin actiunile dumneavoastra.
Ajutati copilul sa dezvolte asocieri pozitive legate de intuneric si somn. In cazul celor mai multi copii, teama de intuneric apare la momentul pregatirii pentru culcare.

Vorbeste despre cat de frumoasa este camera, cat de calde sunt paturile, cum totul in camera copilului are locul potrivit, cat de fericite sunt animalele lui de plus. Intariti asociatiile pozitive pana la culcare, astfel incat sa se simta confortabil si in siguranta.

Cutiuta cu emotii jucause –  Materiale pentru dezvoltarea inteligentei emotionale la copii

Un bun instrument in acest scop se refera la jocurile desfasurate pe intuneric.

Explica-i copilului ca noaptea, obiectele obisnuite prind alt contur, dar raman aceleasi. Astfel de jocuri pot fi: teatru de umbre, cautare de comori pe intuneric, ghici a cui umbra o vezi, etc.

Ofera-i micutului o lanterna.
Controlul asupra intunericului poate fi de ajutor pentru un copil. O lumina si o poveste linistita inainte de culcare reprezinta cei mai buni tovarasi de dormit.

 

Unii copii au nevoie de mai mult timp pentru a adormi. Incercati sa gasiti modalitati de relaxare: respirati adanc, cantati un cantec linistit sau priviti stelele. Vorbiti despre ceva placut care a avut loc azi, discutati despre planurile de maine, in special lucruri pozitive (partea preferata a zilei, un joc ce l-a bucurat).

Evocarea unor momente placute ale zilei are rolul de a estompa efectele neplacute ale fricii. Va puteti intoarce in camera copilului la fiecare 10 minute pentru a-l asigura de prezenta dumneavoastra si vorbiti cateva minute, dar nu mai mult. Asezati o lumina de veghe sau o lampa mica in camera sau lasati o lumina pe hol.

Recunoasteti efortul si incurajati copilul: “Sunt atat de mandru de tine!

Adriana Ternar – psiholog si psihoterapeut