Cum pot sa-l ajut sa fie pregatit de gradinita?

Cum pot sa-l ajut sa fie pregatit de gradinita?

Aceasta este cea mai frecventa intrebare ce se formuleaza in mintea parintilor, dar raspunsul nu este intotdeauna usor de formulat. Copilul este pregatit pentru gradinita cand acesta dispune de o combinatie variata de competente din domenii diferite: fizic, academic si social. In timp ce multe dintre aceste competente apar datorita dezvoltarii copilului, zilnic avem posibilitatea de a spori abilitatile sale. Oricat de mare ar fi potentialul unui copil, acesta nu poate asimila abilitati noi, daca eforturile nu sunt sustinute si duse mai departe de catre parinte.

Eu si emotiile buclucase/Eu ma simt grozav aici cu prietenii mei mici – O zi la gradinita

1. Exploreaza carti cu copilul tau.

Probabil i-ai mai citit deja copilului povesti, dar acum este momentul potrivit pentru a cunoaste cu adevarat ce este o carte. Ofera-i ocazia sa rasfoiasca o carte, astfel incat copilul sa poata invata care este modul corect pentru a tine o carte, sa descopere ca paginile se rasfoiesc de la stanga la dreapta, furnizeaza-i informatii despre modul in care sunt compuse cartile. Pe masura ce-i citesti, urmareste textul cu degetul pentru a-i oferi copilului o modalitate de a diferentia intre imagine si text.

Cu cat le citim mai des copiilor, cu atat descopera mai repede placerea de a asculta povesti, le stimulam imaginatia, curiozitatea pentru a explora tainele lumii. Putem incuraja dezvoltarea limbajului, cerandu-i copilului sa descrie poza pe care o vede; de asemenea, pe masura ce cresc, copiilor le face o deosebita placere sa intoarca pagina cartii, in acest fel devin si mai implicati in ascultarea povestii. E important sa formulam intrebari ce vizeaza sfera trairilor interioare pentru a stimula progresul copilului in domeniul social/emotional: „Cum crezi ca s-a simtit?” sau „Tu cum te-ai simti daca ti s-ar intampla si tie asa ceva?”.

Poveste terapeutica: Cu pasi mici si fericiti – Adaptarea la gradinita si la scoala

2. Ajuta-l pe copilul tau sa-si imbogateasca vocabularul.

Vorbeste cu el despre gandurile tale, despre programul tau, dar si despre ceea ce se intampla in lumea copilului tau. Expunerea micutului la idei noi ii va oferi resursele necesare pentru asimilarea cuvintelor noi, pe care copilul le poate utiliza atunci cand vorbeste cu tine si-ti povesteste despre modul in care vede el lumea. Nimic nu este mai important pentru succesul academic al copilului decat placerea de a acumula, de a gandi, de a descoperi lucruri noi si a constientiza, in urma acestor actiuni, ca el este bun. In acest sens, un exemplu de dialog ce provoaca mintea copilului ar fi: cand esti la plimbare cu micutul tau si observi un cocon, intreaba-l ce crede ca este acesta. Putem planta cateva bobite de fasole, apoi sa observam impreuna cu copilul ce se intampla in zilele urmatoare

3. Dezvolta motricitatea fina a copilului.

La aceasta varsta, este extrem de importanta implicarea copilului intr-o varietate de activitati, dar atent selectate pentru a evita suprastimularea copilului. Din aceasta cauza, e bine sa ne jucam cu creioanele colorate, cariocile, acuarelele etc. Ofera-i copilului posibilitatea de a desena, picta, iar apoi afiseaza-i operele intr-un loc vizibil. Astfel, copilul isi va dezvolta miscarile fine ale mainii si, in acelasi timp, se va simti apreciat si ii va creste increderea in capacitatile sale.

4. Stimuleaza independenta copilului tau.

In momentul in care copilul merge la gradinita, acesta va trebui nu doar sa petreaca timp fara parinti, ci si sa adopte decizii si sa realizeze diferite sarcini fara sprijinul parintilor. Pentru majoritatea copiilor, acest aspect reprezinta o schimbare semnificativa. Trebuie sa te asiguri de facilitarea acestei tranzitii prin responsabilizarea copilului tau. Principiul cel mai important in cresterea autonomiei copilului este urmatorul: sa-l sustinem sa realizeze singur tot ceea ce stie el sa faca singur. E bine sa incurajam copilul sa se imbrace singur, sa manance singur, sa decida care sunt hainele potrivite in functie de vremea de afara etc.

Adriana Ternar – psiholog si psihoterapeut