Cum pronuntam sunetele: A, O, U, E, I, Ă, Â – jocuri

Cum pronuntam sunetele: A, O, U, E, I, Ă, Â – jocuri

 Etapa emiterii sunetului

Indicaţii utile:

-se explică într-un limbaj accesibil copilului poziţia care trebuie luată pentru pronunţia diferitelor sunete;

-toate exerciţiile se realizează cu ajutorul oglinzii;

Ai aflate de abonametul Jucarii Vorbarete – materiale de logopedie?

 

-folosirea unor imagini cu poziţia organelor fono-articulatorii ajută copilul să înţeleagă mai uşor modul corect de pronunţie a sunetului;

-în demonstrarea emiterii sunetului se porneşte de la gura larg deschisă pentru ca modalitatea de poziţionare a limbii să fie vizibilă pentru copil;

-poziţia limbii se poate demonstra şi cu ajutorul palmei logopedului, astfel mâna dreaptă simbolizează limba, iar mâna stângă maxilarul superior sau inferior.

Ca urmare, copilul vizualizând concret metoda de emitere corectă, înţelege mult mai uşor şi reuşeşte să-şi poziţioneze corect limba.

173 de jocuri logopedice+fise de logopedie

Vocale:

 

Sunet

Captarea atenţiei

Poziţia pentru emitere

Metode de emitere

A

Ne doare gâtul şi mergem la doctor. Cum îi arătăm la doctor unde ne doare? Deschidem guriţa mare şi spunem: A-a-a!

 

 

– gura larg deschisă; limba este relaxată în spatele dinţilor de jos; corzile vocale vibrează; aerul expirat cald este sesizat de copil prin punerea mâinii lui la nivelul gurii logopedului în timpul pronunţiei.

– se insistă pe deschiderea puternică a gurii, pe sesizarea vibraţiilor de către copil prin punerea mânii lui pe pieptul logopedului.

O

Broscuţa vine la căsuţa piticilor şi-i întreabă: Oac, oac, oac! Aş putea să stau şi eu?

 

– buzele se deschid luând o formă rotundă (ca şi forma unui ou sau a literei „O”); obrajii sunt uşor retraşi spre interior; dinţii sunt ascunşi în spatele buzelor.

 

– copilul poate fi ajutat şi prin poziţionarea meca-nică a deschiderii corecte a gurii cu ajutorul mâinii logopedului.

 

U

 

Trenul ajunge în gară: u-u-u!

 

– buzele sunt îndreptate spre înainte; limba este îndepărtată uşor de dinţii de jos; corzile vocale vibrează; aerul expirat este mai puternic decât la „A” sau „O”.

– buzele sunt sub formă de sărut, iar copilul simte vibraţiile punând mâna pe gâtul, ceafa sau pieptul logopedului.

 

E

 

Ne plimbăm pe câmp şi ne întâlnim cu o turmă de oi. Cum fac ele? Oile fac: Beee-beee!

– buzele iau forma unui zâmbet, uşor întredeschise; limba e uşor arcuită, vârful limbii se sprijină de dinţii din partea de jos; vibraţia corzilor vocale se simte pe gât şi piept.

 

– se poate porni de la sunetul „A”, copilului cerându-i-se să-şi apropie cât mai mult maxilarele.

 

I

 

Ai primit cadou o bicicletă: Ieee!

 

– maxilarele se apropie unul de altul, deschiderea lor este mică; buzele sunt întinse; limba este puternic curbată în partea anterioară; dinţii se dezvelesc; vibraţia se poate simţii pe piept, gât, obraji sau vârful capului.

 

– se apasă cu putere sub bărbia copilului;

– se poate pune un beţişor între dinţii din faţă pentru intuirea deschiderii corecte a gurii de către copil;

– se poate porni în emiterea sunetului „I” de la sunetul „E” prin apropierea mai puternică a maxilarelor.

 

Ă

 

Te gândeşti ce să răspunzi: ă-ă-ă!

 

– buzele sunt deschise; limba este uşor ridicată în partea de mijloc; vibraţie se simte cel mai puternic pe gât; aerul este mai cald decât la sunetul „A” şi se simte cu ajutorul palmei puse în faţa gurii.

 

– emiterea se poate porni de la sunetul „A”, arătându-i copilului că o uşoară închidere a gurii are ca finalitate sunetul „Ă”.

Â

 

Un altfel de „Da”: Îhî!

 

– buzele au o deschidere medie, puţin alungite; limba este uşor retrasă spre interior; vibraţia se simte pe gât.

– se poate porni emiterea de la sunetul „Ă” prelungit şi apăsarea mecanică cu degetul sub bărbia copilului.

 

Logoped Laura Hărdălău

 

 
<!--[if gte mso 9]> Normal 0 21 false false false EN-US X-NONE X-NONE <![endif]-->