Cum putem ajuta copiii cu tulburări de vorbire?

 Cum putem ajuta copiii cu tulburări de vorbire?

Cum putem ajuta copiii cu tulburări de vorbire pentru a-i face să înţeleagă faptul că:

– deficienţa lor în vorbire se poate corecta;

– nu este ceva care trebuie să-i izoleze de ceilalţi copii;

– şi alţi copii au trecut prin aceleaşi situaţii;

– toţi avem atât calităţi cât şi defecte şi nimeni nu este perfect;

– prin voinţă şi perseverenţă putem depăşi momentele dificile

 Pentru fiecare activitate propusă în consilierea copiilor cu tulburări de vorbire am ales un alt instrument terapeutic pentru a sublinia diversitatea metodelor ce pot fi utilizate, iar problemele cărora se adresează fiind diferite de fiecare dată. Caracterul aplicaţiilor terapeutice oferite se bazează pe activităţi plăcute copiilor cum ar fi: povestea, jocul, desenul sau construcţia din materiale.

În cartea Logopedie prin jocuri si exercitii gasiti si alte idei de activitati pentru logopedie şi consiliere copii.

 

 Prietenul meu, balonul

 

Ce?

–        desen, joc

Pentru ce?

–        creşterea stimei de sine

–        creşterea motivaţiei de a participa la dialoguri

Pentru cine?

–        preşcolari

–        şcolari

De către cine?

–        logoped

–        părinte

–        cadru didactic

Cum?

–        activitate individuală

–        activitate de grup sau la clasă

 

Descrierea jocului

 

Acest joc vine în sprijinul copiilor de a reţine regulile de comunicare în timpul interacţiunii cu alte persoane. Activitatea poate fi aplicată cu succes de către părinţi acasă cu copilul, dar şi de către cadrele didactice într-o activitate la nivelul clasei.

Etape:

–        Copilul primeşte o foaie de hârtie pe care este desenat un balon (vezi Fişa nr. 1);

–        „Însufleţirea” balonului prin desenarea trăsăturilor faciale, punând accent pe conturarea clară a gurii;

–        Copilul va trebui apoi să-i dea un nume balonului şi să-l decupeze;

–        Balonul va fi lipit pe tablă/perete/oglindă (în funcţie de locul unde se desfăşoară jocul şi împreună cu cine);

–        Copilul va sta aşezat în faţa balonului şi va trebui „să-l înveţe” pe acesta care sunt regulile în comunicare;

(Prin verbalizarea regulilor de comunicare corectă copilul va putea procesa informaţia mult mai intens, interiorizând aceste reguli)

Exemple de reguli:

*„Când vorbim, trebuie să lăsăm cuvintele să iasă din gură, de aceea deschidem gura larg!”

*„Vorbim rar şi nu ne grăbim!”

*„Nu toate propoziţiile sunt la fel, unele exprimă mirarea, altele curiozitatea, unele tristeţea, altele bucuria!”

–        Următorul pas este de a-l avertiza pe balon despre ce anume se poate întâmpla dacă nu vorbeşte corect;

Exemple de consecinţe:

*„Dacă deschidem numai puţin gura, atunci cuvintele nu pot ieşi decât pe jumătate. Asta face ca ele să nu se audă aşa de bine.”

*„Dacă cei de lângă noi nu ne aud ce spunem, atunci trebuie să repetăm poate chiar de două-trei ori. Asta ne-ar putea face mai furioşi sau ar putea să ne doară gâtul.”

*„Eşti un balon mare şi nu un balonaş, deci e bine să vorbeşti cu o voce puternică!”

–        Adultul îi va oferi feed-back-uri pozitive pe tot parcursul jocului;

–        În finalul jocului, copilul va fi rugat de către adult să asculte foarte atent ce spune balonul, deoarece acesta îi va spune acum ce anume doreşte el să se întâmple atunci când interacţionează cu alţii;

(Copilul va fi lăsat un minut sau două să asculte atent, iar apoi va fi încurajat să spună dorinţele balonului. În acest fel se va obţine proiectarea copilului asupra balonului, verbalizând propriile dorinţe.)

 Logoped Laura Hărdălău