Frica de necunoscut la copii – sugestii

Frica de necunoscut la copii – sugestii

Viata copilului este incadrata de sentimentul sigurantei parentale. Orice lucru ce perturba aceasta stabilitate, de exemplu un zgomot puternic sau confruntarea cu situatii noi, poate declansa sentimentul de frica. Sunt multi copii ce simt teama atunci cand vine vorba de vizitarea de noi locuri sau intalnirea cu persoane pe care inca nu le-au cunoscut. Acest lucru se datoreaza faptului ca expunerile noi aduc frica de nepredictibilitate.

Poti apela la urmatoarele idei:

Inventeaza diferite jocuri de rol. Informatiile se stocheaza in mintea copilului sub forma scenariilor. Aceste jocuri de rol sunt foarte eficiente pentru dezvoltarea cognitiva si emotionala a copilului, deoarece ii permit anticiparea desfasurarii evenimentelor, dar si exersarea abilitatilor de adaptare. Exemple de astfel de jocuri: de-a magazinul, de-a doctorul, de-a gradinita etc.

NOU in colectia Jucarii Vorbarete: Paletarul emotiilor – instrument pentru dezvoltarea inteligentei emotionale

Ajuta copilul sa inteleaga ca ingrijorarea si frica sunt emotii ce fac parte din viata noastra. Spune-i copilului: „Se pare ca esti foarte speriat! Sunt aici langa tine!“. Validarea temerilor ne va permite sa restabilim conexiunea cu copilul, ceea ce reprezinta baza pentru contracararea grijilor.

Implica-l in jocuri de putere. Deseori, copiii sesizeaza in mod special aspectele amenintatoare ale diferitelor situatii, chiar si acolo unde acestea nu exista. Din acest motiv se afla constant intr-o stare de hipervigilenta, simt ca nu detin controlul asupra propriilor ingrijorari. Poti sa-l sprijini in depasirea temerilor prin a-i oferi copilului un timp special, in care el sa fie cel care da tonul jocurilor, iar parintele ce-l care il urmeaza. Daca isi doreste sa sara in pat, sa sarim impreuna cu el, sa ne apropiem de margine, sa alunecam, sa ni se incalceasca picioarele etc. In acest mod, ne vom asigura ca si copilul experimenteaza un rol plin de putere. La fel, prin intermediul rasului, reusim sa ne detensionam si sa micsoram frica.

Cutiuta cu emotii jucause – instrument de lucru pentru dezvoltarea inteligentei emotionale

Invata-l sa inlature evitarea. Ocolirea situatiilor ce sunt percepute drept o amenintare va intari convingerea copilului asupra pericolului si a gandurilor ca nu este capabil sa se descurce. Abordeaza principiul „pasilor mici”. Daca pe copilul nostru il sperie ideea de merge la microfon si a-si prezenta costumul la carnaval, poti „sparge” acest eveniment in actiuni mici, care sa nu depaseasca posibilitatile de adaptare ale copilului: realizeaza un mic teatru de papusi, unde ursuletul se prezinta celorlalti ursuleti, apoi copilul il poate incuraja pe ursulet, in faza urmataoare copilul poate sta in fata publicului de animalute de plus, iar in final sa se prezinte. Prin acest demers copilul constientizeaza posibile raspunsuri adaptative si exerseaza tolerarea emotiilor negative.

Explica-i cum functioneaza mintea noastra si care sunt gandurile ce ne pot ajuta. Copiii se exprima mai usor prin intermediul desenului, al povestilor etc. Realizati doua desene: primul desen va reprezenta copilul in situatia infricosatoare, cu un balon de ganduri. Aici copilul va putea desena ce ganduri ii trec prin minte, care sunt ingrijorarile sale. E important sa ii oferim noi primele exemple. Apoi, al doilea desen il va ilustra pe copil in aceeasi situatie, dar balonul de ganduri va cuprinde idei ce-l vor ajuta sa se linisteasca.

Poveste terapeutica – Cupa cu nelinisti

cupa-cu-nelinisti---Lauren-Snailham

Practicati exercitii de relaxare. In cazul in care copilul devine tensionat din cauza fricii, exersarea relaxarii il va ajuta. Aceste exercitii trebuie practicate sistematic, pana cand devin aproape „automate“. Spune-i copilului ca, in momentul in care incepe sa se simta tensionat, sa alegeti impreuna o modalitate de relaxare. A fi curajos nu inseamna ca un copil nu se va confrunta niciodata cu frica. Se refera la ideea conform careia copilul invata sa faca fata la o serie de emotii, chiar si la cele negative.

Adriana Ternar – psiholog si psihoterapeut