Cum invatam copilul sa se imbrace singur? 6 sugestii de pus in practica

Cum invatam copilul sa se imbrace singur? 6 sugestii de pus in practica

Abilitatea copilului de a se imbraca singur reprezinta o achizitie importanta si care asigura cresterea autonomiei copilului, incurajeaza gandirea logica, dezvoltarea coordonarii si motricitatii, dar si a sentimentului de autoeficacitate.

Colectie de carti educative cu ferestre pentru copii

Ce-l putem invata in functie de varsta:

12-18 luni: se dezbraca cu ajutor

18-24 luni: se dezbraca fara ajutor

Doi ani și jumătate: isi ia pantaloni cu elastic in talie

La 2 ½-3: e capabil sa imbrace un tricou sau sosete

3-4 ani: se imbraca/dezbraca cu ajutor minim

La 4-5: stie sa inchida nasturi, fermoarul, invata sa lege sireturile pantofilor

Ma spal pe dinti, folosesc olita

Iata cum poti incepe:

1. Arata si explica – in prima faza demonstrati copilului modul in care trebuie sa imbracam fiecare obiect vestimentar. Apoi, il vom ajuta pe copil sa se imbrace si el. E indicat sa scoatem in evidenta aspectele care-l pot ajuta: “Pantalonii au doua casute: una este pentru piciorul stang, iar cealalta pentru cel drept. Eticheta trebuie sa fie in partea din spate”.

2. Realizeaza un afis cu rutina imbracatului – pe langa coordonarea necesara inchiderii nasturilor si imbracarea tricoului, copilul trebuie sa retina si ordinea fiecarui obiect vestimentar (prima data isi va lua sosetele, apoi pantofii). E util sa le oferim un ghidaj sub forma unui afis ce-l putem pune in camera micutului. Poti decupa imagini cu articole vestimentare si le lipesti in ordinea corecta.

Tot ce pot face eu – carte cu ferestre

3. De la simplu la complicat – incepe cu hainele care pot fi luate usor de catre copii (pantaloni cu elastic, haine cu nasturi mari, lenjerie intima cu desene in partea din fata, ca sa se poata orienta singur care este partea din fata) cu cat copilul are mai repede experienta succesului, cu atat mai motivat va fi sa se imbrace singur. In cazul pantofilor, putem folosi un abtibild taiat in doua si lipit in interiorul fiecarui pantof. Astfel copilul va potrivi pantofiorii corect printr-o maniera amuzanta.

Pot sa fac singur! – un bestseller international, bazat pe principiile metodei Montessori, cu activitati ludice de invatare

 

4. Pas cu pas – imbracarea fara ajutor e o sarcina complexa pentru copil. O modalitate buna de a-l invata pe cel mic este sa fragmentam sarcina in pasi mici: luarea pantalonilor (prindem marginea pantalonilor, introduci primul picior, al doilea picior, ridici pantalonii in talie). Noi il vom ajuta sa realizeze primii pasi, dar copilul va fi cel care va parcurge ultima faza a imbracatului. In acest mod se va bucura de rezultat final. Copilul poate prelua tot mai multe etape ale procesului.

5. Intors pe dos – la inceput copilul are nevoie de un efort mai mare pentru a reusi sa imbrace singur pantaloni sau un tricou. Uneori isi va lua hainele pe dos, dar apreciaza-l si pentru aceasta realizare, apoi ajuta-l sa se imbrace corect.

6. Jocuri de imbracat – Imbracatul nu se rezuma doar la luarea hainutelor, copilul trebuie sa stie cum sa se imbrace in functie de anotimp, care e ordinea hainelor, etc. Micutii nostri invata cel mai repede prin joc. Iata cateva exemple:

Imbraca ursuletul!”- pregatim copilului un urs de plus de dimensiune mai mare si ii oferim haine cu care sa imbrace animalutul si sa-si exerseze motricitatea fina.

Ce punem in valiza?”- ne imaginam ca mergem in excursie la schi, ce haine trebuie sa putem in valiza ca sa nu ne fie frig? Dar daca mergem in excursie la mare?

„Ajutor! Hainele s-au incurcat!”– jocul permite copilului sa exerseze ordinea hainelor cu care se va imbraca.

„Potriveste sosetele”– pregatim 6 perechi de sosete amestecate, copilul trebuie sa gaseasca cele doua care se potrivesc.

Adriana Ternar – psiholog si psihoterapeut