10 jocuri pentru dezvoltarea abilitatii de ascultare la copii

10 jocuri pentru dezvoltarea abilitatii de ascultare la copii

Ascultarea este esentiala pentru urmarirea instructiunilor si dezvoltarea capacitatii de memorare a conceptelor predate in clasa. Jocurile reprezinta un mod distractiv prin care putem sa-i invatam pe copii ascultarea eficienta, sa le dezvoltam abilitatilor auditive si competente sociale. A fi un bun ascultator inseamna sa fii capabil sa-ti concentrezi atentia asupra mesajului transmis si sa revizuiesti informatiile importante.

Antrenează-l pe micuțul tău într-o serie de jocuri distractive, activități educative și povești captivante!

Există mai multe moduri distractive prin care parintii pot modela abilitatea de ascultare activa a copiilor, iar eu iti propun 10 astfel de jocuri:

1. Ghiceste instrumentul muzical – colecteaza mai multe instrumente muzicale ce scot sunete diferite (clopotel, tobita, trompeta, xilofon, etc.). Prezinta-i copilului fiecare instrument pentru a se familiariza cu sunetele emise. Copilul va inchide ochii, iar parintele produce un sunet cu ajutorul instrumentului. Micutul trebuie sa ghiceasca instrumentul. Nu e o sarcina usoara sa te concentrezi asupra unui sunet fara sa existe indicii vizuale. Jocul dezvolta ascultarea activa, atentia, concentrarea.

2. Gaseste ordinea instrumentelor – copilul sta cu spatele, iar noi folosim 3 sau 4 instrumente pentru a compune un cantecel. Copilul va asculta cu atentie tipurile de instrumente, apoi va fi randul lui sa reproduca sunetele in ordinea in care le-a ascultat, tinand cont de intensitatea, durata sunetului etc.

3. Bate din palme – Capacitatea de a intelege tiparele ritmice incurajeaza dezvoltarea abilitatilor de ascultare si ii ajuta pe copii in stimularea abilitatilor lingvistice. Incepeti cu modele simple: bateti din palme de trei ori si rugati copilul sa reproduca ce a auziti. Apoi cresteti dificultatea prin includerea mai multor tipuri de miscari si ritmuri.

10 postare

4. Potriveste dupa sunet – La aceast joc putem utiliza cutiutele de plastic de la ouale Kinder. Avem nevoie de cantitati duble de orez, boabe de cafea, nisip, pietricele, etc. Umplem cate doua cutii cu acelasi continut, apoi rugam copilul sa gaseasca cele doua care suna la fel atunci cand le scutura.

5. Prinde zgomotul – Asezam copilul pe un scaunel cu ochii inchisi. Sub scaun punem o legatura de chei. Parintele trebuie sa ia cheile fara sa produca zgomot, iar copilul trebuie sa asculte cu atentie si sa auda cel mai mic zgomot pentru a evita disparitia cheilor. Apoi putem schimba rolurile.

6. Rosu/verde – Stabilim un traseu, unde copilul va alerga. Atunci cand aude cuvantul rosu, va trebui sa se opreasca si sa nu se miste pana ce se aude verde. Apoi, porneste din nou. Cu cat percepe mai repede indiciile verbale, cu atat mai repede reuseste sa termine traseul.

7. Gaseste comoara ascultand instructiunile – Ascundem un obiect pe care copilul porneste sa-l caute. Ii vom spune diferite instructiuni pentru a parcurge drumul cautarii: fa doi pasi la stanga, alearga pana la usa, mergi intr-un picior pe marginea covorului, etc si ai ajuns. Subliniaza faptul ca gasirea comorii depinde de capacitatea lui de a asculta.

8. Mingea vorbareata – Imitam sunetele caracteristice unui animal, iar apoi aruncam mingea copilului. Dupa ce a prins mingea va numi animalul corespunzator (miau-pisica). Apoi schimbam rolurile. Aceasta activitate de ascultare si identificare, va consolida legatura dintre sunete si simboluri, dezvolta perceptia si limbajul copilului.

9. Detectivul povestilor – Ii spunem copilului ca ii vom citi o poveste scurta. Exista un cuvant special, iar atunci cand il va auzi trebuie sa bata din palme. Putem creste dificultatea jocului si sa alegem 5 cuvinte speciale cu 5 miscari corespunzatoare.

10. Povestea amestecata – Alegem o povestioara scurta si o spunem copilului, fara a respecta ordinea actiunilor. Sarcina lui va fi sa asculte cu atentie si sa repovesteasca in ordinea corecta a evenimentelor. Ex: mi-am luat hainele si am plecat la gradinita, am mancat micul dejun in bucatarie, cand a sunat ceasul m-am ridicat din pat si am spus “Buna dimineata!”

Adriana Ternar, psiholog si psihoterapeut