Activitati pentru reglarea emotiilor la copii
Dezvoltarea social-emotionala a copiilor nostri incepe inca din primele zile si depinde de interactiunile noastre zilnice. Este esential sa ne asiguram ca le oferim un mediu sigur si sustinator pentru a-si dezvolta aceste abilitati esentiale.Principiile de Baza pentru Dezvoltarea Inteligentei Emotionale la Copii
1. Sprijinirea copiilor in constientizarea propriilor emotii- Este important sa ii ajutam pe copii sa recunoasca si sa inteleaga propriile emotii. Prin discutii deschise si incurajarea exprimarii sentimentelor, copiii invata sa identifice si sa isi constientizeze emotiile.
2. Invatarea modalitatilor de autoreglare emotionala
- Autoreglarea emotionala este capacitatea de a-si gestiona si controla emotiile in mod eficient. Invatandu-i tehnici de calmare si metode de a face fata stresului, copiii devin mai rezilienti si capabili sa isi gestioneze emotiile in situatii dificile.
Eforturile noastre ii pot ajuta pe copii sa ia decizii dificile atunci cand nu suntem in jur, decizii care se potrivesc valorilor familiei noastre, chiar daca prietenii lor ii conduc spre alte alegeri. O abilitate importanta, privind dezvoltarea emotionala, se refera la capacitatea de a ne recunoaste si identifica propriile emotii, de a observa schimbarile din corpul nostru si de la nivelul gandurilor.
Emotiile precum furia, tristetea, frustrarea si dezamagirea pot fi coplesitoare pentru copiii mici. Denumirea acestor sentimente este primul pas in a ajuta copiii sa invete sa le identifice si le comunicamicutilor ca aceste sentimente sunt normale. Ajuta-l pe copilul tau sa devina constient de ceea ce simte, invatand sa recunoasca trairile.
Numeste emotia ca sa o cunosti! Decupeaza din carton, un aparat de fotografiat, taie partea din mijloc, apoi spune-i micutului sa exprime diferite emotii, la camera. Inversati rolurile si discutati cum arata ochii, sprancenele, privirea, etc. Aceasta activitate ne ajuta sa observam emotiile si sa citim indiciile diferitelor expresii emotionale.
Gaseste fetele! Decupeaza din reviste figurine cu diferite expresii emotionale: bucurie, tristete, furie. In prima faza, invitati copilul sa numeasca emotiile persoanelor. Exista posibilitatea ca micutul sa nu aiba in vocabularul activ termeni pentru a descrie expresiile emotionale. Acest joc ii ofera posibilitatea de a invata descrierea starilor. In a doua faza, putem ruga copilul sa ne dea exemple de situatii in care a experimentat fiecare emotie.
Cum sa sprijinim dezvoltarea social-emotionala a copiilor
a. Oferirea unui mediu sigur si sustinator
- Asigurandu-ne ca copiii se simt in siguranta si iubiti, le oferim baza necesara pentru a-si dezvolta inteligenta emotionala. Un mediu in care se simt acceptati si intelesi contribuie la o dezvoltare armonioasa.
b. Modelarea comportamentului emotional pozitiv
- Copiii invata prin imitatie, asa ca este important sa le oferim exemple de comportamente emotionale pozitive. Demonstrand empatie, rabdare si autoreglare, copiii vor invata sa faca la fel.
c. Incurajarea comunicarii deschise
- Crearea unui mediu in care copiii se simt confortabil sa isi exprime gandurile si sentimentele este cruciala. Ascultandu-i cu atentie si oferindu-le sprijin, le aratam ca emotiile lor sunt importante.
d. Invatandu-i tehnici de calmare
- Tehnici precum respiratia profunda, meditatie sau exercitii fizice pot ajuta copiii sa isi gestioneze emotiile si sa se calmeze in situatii stresante.
365 de sugestii +365 de aplicatii practice (dezvoltare emotionala)
O alta componenta importanta se refera la dezvoltarea controlului emotional. Autoreglarea este procesul prin care trece creierul copilului si care ii ofera posibilitatea: de a-si controla comportamentele si emotiile ca raspuns la diferite situatii, de a se calma cand se supara, dar si de adaptare la schimbarile mediului sau asteptărilor. Controlul propriilor emotii este o sarcina plina de provocari si se modeleaza treptat.
O modalitate distractiva de a exersa autocontrolul este sub forma unor jocuri amuzante. Jocurile ne ajuta sa invatam sa ne asteptam randul, sa respectam regulile si sa toleram faptul ca uneori pierdem.
Iata un joc ce-l poti incerca: „Gaseste partile corpului”– numim diferite parti ale corpului, iar copiii trebuie sa le indice cu mana. Introduceti apoi o regula noua. De fiecare data cand spuneti "ureche" micutul va trebui sa atinga nasul. Acest lucru cere copiilor sa se opreasca si sa se gandeasca la actiunile lor si nu doar sa reactioneze.
La fel, strategiile de calmare pot fi foarte eficiente. Atunci cand un copil este suparat, el are deseori o doza de energie excesiva care trebuie eliberata ca sa permita corpului relaxarea. Iata un scurt exercitiu care ajuta la eliberarea acestei energii. Spune copilului sa-si imagineze ca are cate o lamaie in fiecare mana. Apoi trebuie sa-si stranga pumnii pentru a "stoarce sucul din fiecare lamaie". Daca micutul prefera sa tina obiecte in palma, putem folosi doua mingiute moi. Dupa terminarea exercitiului, va fi mai usor sa discutati cu copilul despre ceea ce s-a intamplat.
Dezvoltarea social-emotionala a copiilor este esentiala pentru bunastarea lor generala si succesul pe termen lung. Prin sprijinirea constientizarii emotiilor si invatarea modalitatilor de autoreglare emotionala, contribuim la formarea unor adulti echilibrati si empatici. Interactiunea zilnica pozitiva si sustinerea continua sunt cheia unei dezvoltari sanatoase a inteligentei emotionale la copii.
Adriana Ternar – psiholog si psihoterapeut
Comentarii (0)
Nu există comentarii la acest articol. Fii primul care lasă un mesaj!