Copilul cu autism- Cum ne jucam cu el?
Autismul, cunoscut si sub numele de tulburare din spectrul autist (TSA), este o tulburare de dezvoltare care afecteaza:
- Comunicarea (nu imita limbajul, nu invata sa vorbeasca sau vorbeste ecolalic, repeta exact ceea ce aude; nu are contact vizual);
- Comportamentul ( nu imita comportamentele celor din jur, manifeste comportamente repetitive: se invarte in cerc pentru perioade mai lungi de timp, flutura mainile, se uita fix la rotile masinii; manifesta rigiditate in schimbarea rutinelor, programului deja stabilit);
- Relatiile sociale (au dificultati in a relationa cu ceilalti, in a-si face prieteni sau a intra in contact cu alti copii).
Cum sa cresti fericit un copil cu autism
Pot prezenta sensibilitate crescuta la stimuli, cum ar fi sunete, lumini sau texturi, datorata desincronizarii senzoriale. Este o afectiune care se mentine de-a lungul vietii, dar poate fi diagnosticata inca de la o varsta frageda.
Cand alegem jucariile pentru copiii cu autism?
Este important sa vedem daca copilul prezinta sau nu anumite sensibilitati senzoriale, iar in acest sens recomandam o evaluare facuta de catre un terapeut senzorial. Daca nu suporta sunete puternice, prefera anumite texturi, vom tinem cont de aceste observatii cand vom alege jucariile.
Eu invat despre lume prin imagini – materiale in terapia ABA
Scopul nu este sa il stresam, ci sa il stimulam. In alegerea jucariilor ne vom ghida dupa interesele copilului (daca ii plac masinutele, vom alege cateva masini cu care sa il invatam sa se joace, daca ii plac animalele, vom alege un set de animale). Important este ca atunci cand ne jucam impreuna, sa il stimulam.
90 de activitati pentru copiii cu autism-vezi aici
Incercam prin intermediul jucariilor dorite sa obtinem contactul vizual. Ne jucam cu instrumente muzicale/obiecte care scot sunete, carti cu sunete, pentru a dezvolta constientizarea auzului fonematic (recunoasterea sunetelor auzite). Atunci cand ne jucam cu animalele, emitem onomatopee, pe care asteptam sa vedem daca le poate emite apoi si copilul. Ii oferim copilului model de cum se poate juca: montez eu o piesa de sina , apoi ii ofer ocazia si lui sa monteze o piesa de sina, pun eu un tren pe sine si are si el un tren de pus pe sine...
O joaca importanta este implicarea copiilor in activitatile casnice. Din acestea, ei invata notiuni diferite ( mic, mare, ud, uscat, sus , jos... ) pe care le pot generaliza apoi in contexte noi.
Exercitii pentru emiterea corecta a sunetelor
Ne jucam jocuri fizice, jocuri care sa il bucure, sa il amuze si pe care sa isi doreasca sa le ceara, pentru a incepe sa comunice (Cucu -bau, Cau cau un' te duci?, Tumba, Gadi...) Atunci cand ne jucam cu copilul urmarim interesele lui. Si incercam sa il invatam cat maiulte lucruri plecand de la acestea. Pentru a stimula dezvoltarea limbajului, ne strambam impreuna cu copilul. Scopul este de a pune in miscare obrajii, buzele, limba, adica organele folosite in vorbire.
Daca observam ca ii este greu sa miste limba stanga/dreapta, sus/jos, va recomandam sa apelati la ajutorul unui logoped. Pentru o sansa cat mai mare de reusita, recomandam ca in joaca copiilor cu autism sa fie prezenti si terapeutii, care e musai sa fie jucausi!
Chiriac Irina Andreea, psihoterapeut si logoped
Comentarii (0)
Nu există comentarii la acest articol. Fii primul care lasă un mesaj!