Cum sa aplici principiile Montessori in educatia copilului tau?
Metoda Mariei Montessori s-a dezvoltat in prima jumatate a secolului al XX-lea si a devenit foarte populara in intreaga lume, astfel incat pana in ziua de astazi aceasta pedagogie continua sa fie apreciata, ba chiar apar din ce in ce mai multe gradinite sau scoli cladite pe un sistem educational de tip Montessori.
Invat usor la Mate – 50 de harti mentale
Cele 5 principii de baza sunt: respectul pentru copil, perioadele senzitive ale copilului (in ceea ce priveste abilitatea de a invata anumite lucruri), mintea absorbanta a copilului pana la varsta de 6 ani, mediul inconjurator organizat ca un suport pentru invatare, autoeducatia. Pe scurt, educatia Montessori e conceputa sa sustina dezvoltarea naturala a copilului intr-un mediu organizat, cu rol de suport pentru invatare.
Montessori la tine acasa. 80 de jocuri pedagogice usor de realizat
Cum sa iti educi copilul conform pedagogiei Montessori? Iata de ce trebuie sa tii cont:
1. Observa preocuparile si interesele copilului Cel mai important principiu, indiferent de varsta copilului, este sa “personalizezi” educatia in functie de nevoile si interesele sale. Montessori spunea ca trebuie mai intai sa observam copiii, pentru a intelege ce anume le face placere, ce ii stimuleaza si care sunt nevoile lor. Pe urma, sa incercam sa tinem cont cat mai mult cu putinta de aceste aspecte.
2. Respecta perioadele sensitive si mintea absorbanta
Mintea copiilor de pana la 6 ani este una speciala, fiind diferita de cea a unui adult, deoarece are capacitatea de a absorbi, fara efort si oboseala, toate aspectele mediului fizic, emotional, social, spiritual, etc. In educatia copiilor, trebuie sa avem in vedere aceasta capacitate deosebita a celor mai mici. De asemenea, exista anumite perioade in care copilul poate asimila mai usor anumite informatii sau are un interes crescut fata de un lucru, ca de exemplu perioada sensitiva pentru ordine (18 luni-2 ani), miscare (0-4 ani), limbaj (0-6 ani), gratie si curtoazie (2-6 ani) - acestea difera de la copil la copil.
Colectia de materiale Montessori
3. Organizeaza mediul inconjurator Dupa cum spunea Maria Montessori, educatia este un proces natural si se realizeaza prin propria experimentare a mediului inconjurator, nu prin simpla ascultare a unor teorii. Tocmai de aceea, este foarte important sa organizezi mediul copilului astfel incat sa aiba acces la o diversitate de materiale de interes in dezvoltarea sa, iar ordinea este esentiala, pentru ca un mediu organizat sustine dezvoltarea inteligentei si a unei gandiri organizate.
Vezi colectia noastra de materiale Montessori AICI
4. Miscare si cunoastere Copilul are nevoie de “activitate centrata pe o sarcina care necesita miscarea mainilor, ghidata de intelect” (M. Montessori). S-a dovedit ca exista o relatie stransa intre miscare si invatare, miscarea facilitand procesul de invatare. De aceea, ajuta-l sa invete oferindu-i ocazii care il invita sa experimenteze cu mainile ceea ce invata. Implica-l in sarcini casnice usoare, roaga-l sa te ajute la prepararea unei salate, la curatenie, la intinderea hainelor, etc.
5. Acorda-i libertatea de a alege
Libertatea de a alege este foarte importanta, spunea Maria Montessori, deoarece procesul de invatare este imbunatatit cand persoana simte ca detine controlul. Aceasta libertate nu se refera la faptul ca trebuie sa lasi copilul sa faca orice doreste, ci sa ii acorzi libertatea sa faca ceea ce il ajuta in realizarea urmatorului pas in dezvoltarea sa. E bine sa ii pui la dispozitie mai multe optiuni din care el sa poata alege, cum ar fi, de exemplu, un cos cu carti sau sa ii creezi o lista cu sarcini (“to do” list), pe care el sa le programeze dupa cum doreste.
100 de activitati Montessori pentru invatarea scrierii si citirii
6. Stimuleaza-i interesului pentru invatare Interesul este cheia in educatie. Poti stimula interesul copilului prin a-i pune la dispozitie materiale cat mai atractive: carti colorate, lucruri din natura (pietricele, scoici, plante, etc.), obiecte handmade, etc. E important sa experimenteze in mod concret ceea ce invata, deoarece teoria fara practica este greu de asimilat.
7. Fara premii si pedepse Montessori numeste pedeapsa si recompensa “instrumentele sclaviei sufletesti”. Ea considera ca cel care indeplineste o lucrare cu adevarat umana nu poate fi stimulat, in munca sa, prin frica sau premii. Acestea pot determina copilul sa asculte, dar nu incurajeaza procesul de invatare. Prin urmare, copiii trebuie invatati ca premiul consta, de fapt, in sentimentul de implinire atunci cand au reusit sa invete un lucru sau sa realizeze o sarcina.
8. Educatie in context semnificativ In loc sa ii prezinti concepte abstracte, este mai bine sa oferi contexte din care copilul poate invata anumite lucruri. De exemplu: invata-l matematica ducandu-l la cumparaturi (numarati impreuna alimentele, calculati totalul, etc) sau ofera-i ocazia sa invete stiintele naturii, geografie, biologie, prin iesiri in natura.
Anamaria Potra
Comentarii (0)
Nu există comentarii la acest articol. Fii primul care lasă un mesaj!