Educarea auzului fonematic - exerciţii

Educarea auzului fonematic - exerciţii

Feb 11, 2014Dany

Educarea auzului fonematic - exerciţii

Cum putem imbunatati pronuntia copilului?

Incapacitatea de a asculta cu atentie vorbirea celor din jur este o cauza importanta a pronuntiei gresite dar si a dificultatilor de corectare a sunetelor. Educarea auzului fonematic este una dintre conditiile unei pronuntii corecte a sunetelor. Trebuie sa-l invatam pe copil sa asculte, sa identifice ceea ce aude, dar si sa-si identifice propriile greseli de pronuntie.

Colectia - carticelele mele sonore

 

   

Sugestii pentru imbunatatirea auzului fonematic:
Folosirea onomatopeelor:
a) recunoaşterea şi imitarea diferitelor zgomote din natură:

 


- vântul: vâjjjjjjjj, şşşşşş; - telefonul: ţârrr; - la doctor: aaaa; - ceasul: tic-tac; - clopoţelul: cling-cling; - puşca: pac-pac; - mitralierea: trrrr-trrrr.  

 

b) vocea animalelor/insectelor (recunoaşterea şi imitarea diferitelor animale/insecte):

- pisica: miau-miau, piss-piss; - câinele: ham-ham; - vaca: muuu; - calul:dii-diii; - măgarul: i-aa; - porcul: guiţ-guiţ; - găina: cotcodac-cotcodac; - puiul: piu-piu; - cocoşul: cucurigu; - raţa: mac-mac, lipa-lipa; - gâsca: ga-ga, ssss; - capra: meee-meee; - oaia: beee-beee; - iepuraşul: ţup-ţup; - şoricelul: chiţ-chiţ; - ursul: mor-mor; - broasca: oac-oac; - lupul: auuu; - şarpele: sssss; - cucul: cu-cu-cu; - ciocănitoarea: cioc-cioc; - pupăza: pu-pu-pu; - pasărea: cip-cip; - cioara: cra-cra; - papagalul: crrr-crrr; - albina: zum-zum; - musca: bâzz-bâzz; - greierul: cri-cri.    

 

c) recunoaşterea sunetelor produse de diferite instrumente muzicale: toba (bum-bum), xilofonul, pianul, vioara, trompeta (ta-ta);

 

 Exemple de jocuri logopedice pentru sunetele L-R

 

d) recunoaşterea sunetelor produse de mijloacele de transport:
- trenul: şşşşş-uuuu; - motocicleta: bârrrr; - poliţia: nino-nino; - avionul: vvvvvv; - maşina: brum-brum.
e) recunoaşterea vocii care-l strigă;
f) repetarea unui ritm bătut de logoped cu degetele în masă;
g) repetarea unui ritm bătut de logoped cu ajutorul unei tobe;
h) repetarea unui cântecel;
i) exteriorizarea trăirilor emoţionale: - fericire: Oleee!, Yupiii!, Ura!, Ieee!, Ha-ha!; - supărare: Măi-măi!, Of!, Oh!, Ah!, Vai!, Ptiu!, Ohooo!; - uimire: Ooo!, Oau!, Ups!; - încântare: Oauuu!.
j) acţiuni: - a bea: gâl-găl; - a adormi: nani-nani; - sare mingea: ping-pong (Jurcău şi Jurcău, 1999); - a tremura: brrr-brrrr; - a sforăi: sforrr-sforrr; - a tăia cu foarfeca: ţac-ţac; - linişte: şşşş; - oprirea cailor: pârrr (Vrăjmaş, 2007); - crăparea lemnelor: prr-prr; - a strănuta: hapciu.


Exerciţii de analiză fonetică: - Unde se aude litera aceasta, la început, la mijloc sau la sfârşit? - Câte silabe are cuvântul? - pronunţarea în şoaptă a cuvintelor; - repetarea unor silabe pentru diferenţierea sunetelor surde de cele sonore (de exemplu: Pa-ba, să-ză, fi-vi, şa-ja, te-de); - diferenţierea fonematică a cuvintelor paronime (de exemplu: scoală-şcoală, lac-rac, barză-varză, şoc-joc, muscă-muşcă, paie-baie); - frământări de limbă (Vrăjmaş, 2007, p. 142): „Capra calcă piatra, Piatra crapă-n patru, Crape capul caprei Precum piatra în patru.”


logoped Laura Hărdălău



More articles

Comentarii (0)

Nu există comentarii la acest articol. Fii primul care lasă un mesaj!

Lăsați un comentariu

Atenție: comentariile trebuie aprobate înainte de publicare