Jocuri pentru dezvoltarea abilitatilor de scriere

Jocuri pentru dezvoltarea abilitatilor de scriere

Copilul nu e incantat cand trebuie sa deseneze sau coloreze? I se pare dificil sa scrie? Apasa prea tare creionul cand deseneaza sau din contra, abia se vede urma creionului pe foaie?

Colectie de materiale educative pentru scoala!

De cele mai multe ori, cauza acestor dificultati se datoreaza faptului ca muschii mici ai mainii nu sunt suficient de bine dezvoltati. Manuirea corecta a instrumentului de scris este un proces complex si implica 4 elemente de baza ce definesc o functionare motrica optima. Cele 4 componente se refera la: controlul posturii, perceptia tactila, coordonarea bilaterala, motricitatea fina a mainii.

Cel mai indicat si mai simplu este sa incurajam copilul sa se implice in activitati ce dezvolta atat motricitatea grosiera cat si motricitatea fina, fara a-l presa sa se angajeze in activitati pentru care inca nu este pregatit.

Invatarea scrisului – strategii de interventie pentru corectarea tulburarilor de scris.

Iata cateva idei de jocuri si activitati care ajuta la imbunatatirea scrisului si desenatului:

Controlul posturii (muschii umerilor si trunchiul stabilizează bratul, astfel incat degetele sunt libere sa se miste): catararea, apucarea franghiilor din parc, aruncare la tinta, sarit, alergat, rostogolire, inaltarea zmeului, turnarea lichidelor dintr-un recipient in altul sau cu ajutorul buretelului, pipetelor, etc.

Perceptia tactila (extragerea acurata a informatiilor senzoriale este importanta pentru motricitatea mainilor): modelarea plastelinei, jocul cu texturi diferite, recunoasterea figurilor si corpurilor geometrice, ascundem obiecte intr-un ciorap si copilul le identifica doar prin pipait, introducerea macaroanelor in plastilina, etc.

100 de activitati Montessori pentru invatarea scrierii si citirii

778_0

Coordonarea bilaterala (capacitatea de a folosi ambele parti ale corpului impreuna, intr-un mod coordonat): intinderea aluatului cu facaletul, realizarea mingilor din plastilina cu ajutorul ambelor maini, snuruirea, aruncarea unei mingi dintr-o mana in alta, saritura cu coarda, etc.

Litere si sunete – Caietul meu Montessori  contine: literele alfabetului, cu indicatii de urmarire a conturului cu degetele, activitati pentru fiecare litera invatata, care includ cuvinte ce incep cu sunetul corespondent, colita cu abtibilduri.

Motricitatea mainii (muschii mainii trebuie sa invete sa lucreze bine impreuna pentru a controla creioane si alte obiecte mici): snuruitul imaginilor, culegerea obiectelor mici cu clestele sau diferite pensete, spargerea bulelor din folia cu bule de aer, cu degetul mare si cel aratator, invartirea titirezului, desene in nisip cu ramuri sau paie, tehnica tesutului, insirarea macaroanelor, sortarea semintelor, introducerea margelelor de lemn in flacon, utilizarea nasturilor, bulinelor adezive, pentru exercitii de seriere, numarare, parcurgerea labirinturilor prin insirarea pompom-urilor, aruncarea zarului si deplasarea pionilor, exercitiile de decupat, etc.

La fel de importante sunt si jocurile pentru gimnastica degetelor. Fiecare deget al copilului are un rol semnificativ. Degetul mic si inelarul asigura stabilitatea celorlalte trei degete si a incheieturii. In acest mod, degetul cel mare, aratatorul si degetul mijlociu asigura controlul in sarcini ca si coloratul sau decupatul. Un astfel de joc simplu, presupune asezarea palmelor copilului pe o masa, cu degetele rasfirate. Ii spunem copilului sa-si imagineze ca fiecare deget incearca sa ridice o minge, noi vom numi fiecare deget, iar copilul il va ridica.

In cadrul acestor jocuri, copiii isi dezvolta atat motricitatea grosiera, dar si muschii mici ai mainii, precizia si finetea miscarilor. Astfel se stabilizeaza invatarea corecta a modului in care se tine creionul si creste eficienta copilului.

Adriana Ternar, psiholog si psihoterapeut