ZERO toleranta pentru BULLYING

Zero toleranta pentru bullying Jucarii vorbarete

ZERO toleranta pentru BULLYING

Cand copilul ne este agresat departe de casa si de noi

Stiai ca?

La nivel European, Romania se plaseaza pe locul III in ceea ce priveste bullying-ul.

Aproape jumatate dintre copiii romani au fost macar o data victime ale bullying-ului, iar 53% dintre acestia au fost fete (in cazul in care credeati ca daca nu aveti baieti acasa, ati scapat).

Asa ca avem nevoie de pregatire. Avem nevoie sa stim ce sa facem ca sa PREVENIM, PROTEJAM si GESTIONAM astfel de cazuri care, cel mai probabil, li se vor intampla si copiilor nostri. Elena Gheoculescu, psiholog clinician si psihoterapeut integrativ ne vorbeste despre fenomenul de bullying.

Ce inseamna, mai exact, conceptul de ”bullying” – este un termen relativ nou la noi, parintii de astazi nu stiau ca asa se numeste cand erau in scoala si treceau chiar ei prin asa ceva?

Fenomenul de bullying se refera la acele comportamente pe care o persoana sau un grup de persoane le au asupra altor persoane cu intentia de a intimida, de a umili, de a rani sau injosi in mod repetat.

Putem vorbi despre bullying ca un comportament agresiv cu scopul de a obtine putere, statut, respect, popularitate.

Copilul care initiaza comportamentele de bullying este cel care are un avantaj. Fenomenul apare atunci cand adultul nu este prezent. Bullying-ul se diferentiaza de alt comportament agresiv prin repetitie, intentionalitate si dezechilibru de putere.

 

Cand ma fac mare

 

La ce actiune se refera, de fapt, acest termen? La copii batuti, la copii agresati, sau poate sa existe si un bullying doar verbal sau doar psihologic?

Bullying-ul poate sa fie atat fizic cat si online. Se refera atat la copii tinta cat si la copii martori, cei care observa de pe margine cat si la initiatori. Avem tinta (copilul care traieste aceste comportamente) martorii si initiatorul (cel care are comportamentele).

Bullying-ul poate sa fie si sub forma de cyberbullying, prin mesajele online pe care le transmite initiatorul.

Intalnim bullying transmis in mod direct prin mesaje verbale cat si indirect prin raspandirea unor zvonuri in vederea excluderii dintr-un anumit grup. Exista si bullying fizic atunci cand un copil este impins, lovit sau bruscat.

 

Copii mai puternici decat bullyingul. Cum sa cresti un copil increzator, echilibrat si puternic

 

Exista oare un termen romanesc pe care l-am putea folosi, ca sa il prezentam si copiilor si sa nu folosim mereu varianta de engleza?

Din pacate in limba romana nu exista un corespondent care sa cuprinda toate cele trei criterii de definire ale bullying-ului dar putem folosi termeni ca: hartuire, intimidare

Cand putem sa incepem sa ne asteptam la astfel de evenimente in viata copilului nostru? As fi crezut ca undeva mai tarziu, in scoala generala, dar inteleg de la mame ca apar astfel de episoade chiar si de la gradinita?

Putem sa incepem sa ne asteptam la astfel de evenimente in viata copilului nostru inca de la gradinita deoarece in aceasta perioada copilul prescolar isi dezvolta achizitiile socio-emotionale

Atunci cand copiii mici vor sa obtina ceva: putere, atentie sau chiar o jucarie si nu stiu cum sa le obtina pot aparea comportamente agresive. Daca adultul nu intervine devreme si nu ajuta copilul sa gestioneaze situatia pot aparea mai tarziu comportamente de bullying.

 

Nu inseamna NU

 

Cand ar trebui sa incepem sa-i pregatim pe cei mici pentru a face fata unui alt copil care ii agreseaza? Si cum ar trebui sa facem aceasta pregatire? (concret, ce sa citim impreuna, ce sa ne jucam, ce sa le povestim?)

Putem sa incepem sa citim copiilor inca de la varsta de 2 ani jumatate carti care transmit mesaje cu privire la sentimentele noastre si a celor din jur.

O metoda pe care eu o folosesc si functioneaza la copiii mai mari este ‘’hartia mototolita’’. Luam o foaie de hartie si rugam copiii sa ne descrie foaia. Mototolim hartia foarte tare si ii rugam din nou pe copii sa ne spuna cum vad ei foaia acum . La final copiii trebuie sa indrepte foaia in asa fel incat aceasta sa revina la forma initala. Scopul acestei metode este de a demonstra copiilor ca sunt lucruri care nu mai pot fi indreptate in ciuda faptului ca ne cerem scuze.

 O carte sau un joc nu fac minuni, constanta si perseverenta fac diferenta. Scopul este de a dezvolta empatia si comportamentele pro sociale si usor sa-l ajutam pe copil sa aiba strategii adaptative prin care sa faca fata bullying-ului.

 

Poti incerca Cutiuta cu emotii jucause, un joc interactiv, prin care copilul va intelege mult mai usor ceea ce simt cei din jur

 

 

Cum ne putem da seama ca avem un copil care este agresat la gradinita sau scoala? Care sunt semnele care pot reprezenta, pentru noi, semnale de alarma (mai ales daca el nu ne spune sau daca este prea mic ca sa articuleze asa ceva).

Semnele care pot reprezenta semnale de alarma pot fi: urmele de pe corp (vanataie, zgarietura), cosmaruri, stari de rau sau tremurat inainte de plecarea la gradinita sau scoala.

Ce facem cand aflam ca piticul nostru a fost victima unui episod de bullying? Concret, care ar trebui sa fie planul nostru de actiune fata de el, fata de gradinita/scoala si fata de copilul agresor?

E foarte important sa informam cadrele didactice, sa ascultam copilul cu atentie, chiar sa apelam la un specialist daca este cazul.

 

 Sugestii de activitati pentru incurajarea empatiei si bunatatii: Tu, eu si empatia

 

Care sunt acele lucruri pe care in ruptul capului NU trebuie sa le facem atunci cand trecem cu copilul printr-un astfel de eveniment? Ce sa NU ii spunem, cum sa NU procedam, care sunt marile NU-uri?

Nu ignorati niciodata ceea ce spune copilul chiar daca vi se pare ca e doar o joaca.

Nu spuneti copiilor: ‘’Dramatizezi!’’, ‘’Descurca-te si singur ca esti mare deja!’’, ‘’Asa sunt copii, nu-i lua in seama!’’, ‘’Loveste si tu inapoi!’’

Copilul trebuie sa stie ca este foarte util sa povesteasca unui adult, ca nu este singur si ca are un sprijin solid din partea parintilor.

 

Cum procedam daca, in ciuda discutiilor, interventiilor, discutiilor cu educatoarea etc, observam ca agresiunea tot nu se opreste si ca vine mereu din partea aceluiasi copil? Cum procedam cand, practic, nu mai stim ce sa facem?

Daca in ciuda discutiilor cu cadrele didactice sau cu directorul scolii, agresiunea nu se opreste apelam la autoritati pana cand problema gaseste o rezolvare.

 

Elena Gheoculescu 
Psiholog Clinician si Psihoterapeut Integrativ
Telefon: 0726 944 677