5 lucruri de avut in vedere pentru o dezvoltare sanatoasa a copilului intre 0 si 10 ani
Ai un copil cu vârsta cuprinsă între 0 și 10 ani? În acest caz articolul este pentru tine. Prima decadă din viața unui om este extrem de importantă pentru dezvoltarea sa ulterioară. Aceștia sunt anii de aur care influențează:
- Dezvoltarea cerebrală, inteligențele predominante și nivelul IQ-ului
- Dezvoltarea emoțională
- Dezvoltarea competențelor sociale
- Dezvoltarea motorie
- Dezvoltarea vorbirii
Tot ceea ce se întâmplă în acești ani are ecouri pe tot parcursul vieții unei persoane. Experiențele ulterioare se așază pe această bază și modela anumite aspecte deja înrădăcinate, însă nu le pot schimba în întregime. Iată 5 lucruri pe care să le ai în vedere pentru o dezvoltare sănătoasă a copilului între 0 și 10 ani.
- Inteligența și dezvoltarea cerebrală
Deși observăm afinitățile copiilor pentru anumite materii și reticența pentru aletele, abia târziu, după ce merg la școală, perioada în care se pun bazele acestor preferințe, precum și a inteligențelor predominante este în preșcolaritate. În primii 7 ani copilul va căuta să facă activități spre care are înclinații naturale. Spre exemplu, un copil care se joacă cu forme geometrice, sau cu piese lego, are înclinație spre o inteligență vizual-spațială sau logico-matematică. Un copil care caută diferite contexte sociale, se simte bine în preajma celorlalți, este un copil ce are înclinații spre inteligența interpersonală.
Un copil care se exprimă cu ușurință, îi place să asculte sau să spună povești, este înclinat spre inteligența verbal-lingivstică. Un copil foarte activ, căruia îi plac sporturile și se simte bine atunci când este în mișcare este orientat spre inteligența kinestezică. Iar lista poate continua astfel cu toate cele 9 tipuri de inteligență.
Așadar, preferințele se stabilesc cu mult timp înainte de a merge la școală, iar abilitățile se dezvoltă în timp. Astfel că, un copil ce are o lacună în ceea ce privește conceptele matematice va întâmpina dificultăți mai mari la școală la această materie. Important este să-l sprijinim pe copil să realizeze și acel tip de activitate spre care nu are înclinații naturale, pentru a echilibra balanța. Prin joc, desigur.
De altfel, jocul și experiența directă sunt modalitățile prin care copilul învață cu cea mai mare ușurință la această vârstă. Iată doar două exemple de astfel de activități: Jocul lego, ori jocuri cu forme geometrice. Este util pentru dezvoltarea inteligenței logico-matematice și a celei vizual-spațiale, astfel îl spirjinim pe copil să-și stabilească noțiunile de mărime, adâncime, sus/jos.
Povești cu animalute din pluș – perntrul dezvoltarea inteligenței verbal-lingvistice și a celei interpersonale Folosiți animalele din pluș pentru a spune o poveste. Un fel de teatru cu păpuși, în care puneți în scenă o poveste. Acest tip de joc este terapeutic și puteți vindeca unele temeri, ori alte situații din viața copilului.
- Dezvoltarea emoțională
Bazele dezvoltării emoționale se pun în preșcolaritate. Aceasta este perioada în care copilul dobândește un limbaj al emoțiilor. Este esențial pentru copii să aibă un limbaj emoțional, să învețe să-și denumească emoțiile și stările emoționale. Așadar, primul instrument – vocabularul emoțiilor Mulți dintre noi, adulții de astăzi, suntem analfabeți emoțional. Atunci când suntem întrebați ce simțim, în general, spunem că ne simțim bine sau prost. În spatele acestui bine sau prost există un întreg spectru emoțional.
Cel mai bun mod de a le explica copiilor ce sunt emoțiile este prin a le vorbi pe limba lor, prin jocuri și povești. Pornind de la lucrurile concrete – ce simt în corp când trăiesc o anumită emoție și mergând spre ce au gândit, ce comportament au avut în urma emoției respective, cum ar fi putut reacționa diferit. Este un lung proces de educare emoțională care îi conduce la maturitate emoțională.
O alta cale este prin intermediul poveștilor, discutând despre emoțiile personajelor din poveste și chiar citind povești croite pentru dezvoltarea inteligenței emoționale. De asemenea, este esențial să le vorbim copiilor despre emoțiile noastre pentru ca ei să le poată observa și să învețe gestionarea reacțiilor. Și să povestim despre emoțiile celor din jurul nostru.
Părintele este un model, iar copilul învață cel mai bine de la acesta prin puterea exemplului personal. Iată un joc util pentru dezvoltarea emoțională: Detectivul emoțiilor – Stați pe bancă, în parc, așteptați la coadă și vă plictisți, ori așteptați să intrați în cabinetul medicului? Acestea sunt momente grozave pentru a vă juca de-a „detectivul emoțiilor”. Îi propuneți copilului un joc în care fiecare dintre voi îi observă pe ceilalți și caută cât mai multe indicii despre ei – ce vârstă au, ce fac în acel loc, ce gândesc, cum se simt și așa mai departe. Împrietenirea copiilor cu emoțiile îi ajută să-și dezvolte mecanisme sănătoase care le vor fi de folos și la maturitate.
- Dezvoltarea motricității fine și grosiere
Motricitatea este unul dintre aspectele importante în dezvoltarea copilului, mai ales pentru că aceasta se dezvoltă în legătură directă cu vorbire. Copilul începe prin a-și dezvolta grupele mari de mușchi, de la trunchi, la brațe și picioare și mai târziu își dezvoltă și mișcările de finețe, precum lucrul cu degetele. Însă, acestea se dezvoltă în contextul în care sunt antrenate. Dacă el, copilul, nu este lăsat să decupeze, să se lege la șireturi, să se închidă la geacă, sau să facă alte mișcări ce implică lucrul cu mâinile, atunci mai târziu îi va fi dificil să scrie.
De aceea este esențial pentru copil să-l sprijinim în dezvoltarea sa, atât prin activități speciale, precum un sport ce dezvoltă motricitatea grosieră, sau realizarea unui colier din mărgele ce dezvoltă motricitatea fină, cât și prin activități generale, cum ar fi cățăratul, alergatul, legatul șireturilor, mâncatul cu tacâmuri.
- Dezvoltarea limbajului
Limbajul este unul dintre instrumentele care ne ajută să ne exprimăm gândurile și emoțiile, să creăm relații cu ceilalți, să ne integrăm în societate. Dezvoltarea limbajului este strâns legată de cât se vorbește cu copilul, în primii ani de viață. Dacă este stimulat verbal, atunci cel mai probabil el nu va întâmpina dificultăți de exprimare. Totodată, dacă cel mic nu este la nivelul la care ar trebui să fie în funcție de vârsta sa, înscrierea la grădinița îl va ajuta să verbalizeze mult mai ușor.
De asemenea, dacă părintele sesizează apariția unor dificultăți în exprimare, precum pronunția greșită a unor sunete, sau omisiunea acestora, repetiția sau prelungirea unor sunete, silabe sau cuvinte, balbism, este esențial să fie contactat un logoped pentru a îndrepta aceste aspecte din timp. Deși suntem tentați să credem că dificultățile de expimare se rezolvă de la sine, de cele mai multe ori ele se accentuează odată cu vârsta, nu dispar.
- Dezvoltarea competențelor sociale
Copilul începe să-și dezvolte abilitățile sociale încă din preșcolaritate. La această vârstă putem intui ce tip de temperament are, precum și predispoziția spre introvesrsiune sau extraversiune. Tot acum observăm care sunt punctele sale forte în relaționarea cu ceilalți, precum și dificultățile pe care le întâmpină. Pentru a sprijini copilul în dezvoltarea competențelor sociale este esențial să-l expunem unor medii noi, variate, precum și să-l încurajăm să găsească modalități de a-și face prieteni sau de a-și rezolva conflictele.
Desigur că, atunci când copilul este mic, va avea tendința să-și rezolve conflictele agresiv și să-și exprime furia direct asupra altei persoane, de aceea este esențial cum îl ghidăm pentru a învăța să-și gestioneze reacțiile emoționale.
Mai multe despre dezvoltarea cognitiv-emoțională a copilului vom povesti la evenimentele ce vor avea loc în luna Mai, în Timișoara.
http://www.lauracaia.ro/evenimente/
11 Mai – Seminarul : “Ajută-ți copilul să învețe mai ușor și pregătește-l pentru școală – inteligentele multiple si dezvoltarea cerebrala”
Vom discuta despre: -Cum este automotivat copilul de nevoia de cunoaștere -Cum hrănim motivația intrinsecă a copilului -Cum funcționează creierul copilului tău și cum poți sprijini dezvoltarea cerebrală a acestuia -Care sunt reperele de urmărit în preșcolaritate pentru echilibrul și dezvoltarea inteligențelor copilului -Repere în dezvoltarea copilului ce influențează puterea de învățare -Inteligențele multiple și stilurile de învățare -Ferestrele de oportunitate între 0 și 7 ani -Cum îl poți ajuta pe copil să-și îmbunătățească performanțele școlare -Cum găsești potențialele puncte de creștere ale copilului -Gândirea creativă și mindset-ul de tip GROWTH -Jocuri și aplicații practice pentru dezvoltarea tipurilor de inteligențe Vă puteţi înscrie utilizând linkul: http://www.lauracaia.ro/evenimente/
12 Mai – Conferință: “Furia și fricile copiilor – când emoțiile preiau controlul”
Te invităm la o conferință să povestim despre:
-Cele 3 motive care duc la apariția unui comportament nedorit
-Preocupările emoționale ale copilului în funcție de vârstă
-Ce se întâmplă în creier atunci când emoțiile preiau controlul?
-Cum formulează copiii reacții de răspuns la propriile emoții?
-Ce se află în spatele unor comportamente precum plâns, crize de furie, agresivitate, anxietate
-Cum îl poți sprijini pe copil să-și gestioneze emoțiile puternice (furie, teamă, dezamăgire, frustrare, tristețe ș.a.m.d)
-Care sunt tipurile de temeri și cum pot fi acestea gestionate în funcție de fiecare situație în parte
-Teama de separare
-Modul în care adulții reacționează la temerile copiilor
-Jocuri ce pot fi folosite pentru a-l ajuta pe copil să-și gestioneze teama
-Când și de ce apare minciuna? Cum gestionezi situația în care copilul minte?
-Cum îl ajuți pe copil să-și gestioneze furia pentru a nu se transforma în agresivitate
-Strategii de gestionare a situațiilor în care copilul devine agresiv -Cum poate dobândi copilul un vocabular emotiona
l Vă puteţi înscrie utilizând linkul: http://www.lauracaia.ro/evenimente/ Adriana Mitu, Instructor Aware Parenting atestat internațional
Comentarii (0)
Nu există comentarii la acest articol. Fii primul care lasă un mesaj!