Cand trimitem copilul la logoped?

Cand trimitem copilul la logoped?

Cand este prea devreme si cand este deja prea tarziu ca sa contactam un logoped? Care sunt semnalele de alarma care ar trebui sa ne avertizeze ca avem nevoie de ajutor? Ce plan de bataie trebuie sa ne propunem cand ne dam seama ca avem un copil care a ramas in urma cu vorbirea? Irina Chiriac, logoped, ne vorbeste astazi despre cand, de ce, si in ce context mergem cu copilul la logoped.

Logopedul depisteaza si trateaza tulburarile de vorbire.  Activitatea acestuia se defasoara in primul rand cu copiii prescolari mici, dar ea se poate aplica si la celelalte categorii de scolari. La logoped putem sa mergem pentru mai multe lucruri. Putem sa mergem la logoped cu un copil mic.

Un copil mic inseamna un copil undeva in jur de 2 ani, care nu reactioneaza asa cum ar trebui sa reactioneze un copil la varsta de 2 ani. Ce inseamna asta? Inseamna ca la aceasta varsta un copil ar trebui sa aiba contact vizual, sa ne priveasca in ochi, sa reactioneze.

Atunci cand vorbim cu copilul nostru si el nu reactioneaza, nu se uita, este cu ochisorii in alta parte, nu face ceea ce ii cerem, ii spunem sa ne aduca lucruri iar el se comporta ca si cum nu ne-ar auzi. In cazul asta, recomand sa faceti o vizita la un logoped.

Set 4 – materiale logopedie

Ce va face logopedul cu un copil atat de mic?

In primul rand le va arata parintilor cum sa il stimuleze pe copil si sa ii dea directiile potrivite. Daca vorbim despre un copil mai mare, un copil de 4 sau 5 ani, care nu pronunta corect toate sunetele sau a carui vorbire este neinteligibila, atunci din nou recomand o vizita la logoped.

Jocul strambaturilor

 

Ce va face logopedul cu un copil mai mare?

Ce va face logopedul cu un copil mai mare si de ce sa merg cu copilul la logoped, pentru ca o sa invete el sa vorbeasca pana va merge la scoala? Raspunsul meu este: pentru ca atunci cand va merge la scoala, copilul va incepe sa scrie si sa citeasca.

In momentul in care va incepe sa scrie, atunci cand copilul are cateva sunete pe care nu le pronunta corect, o sa le scrie la fel cum le pronunta. Adica de exemplu: copilul in loc de ”ș” pronunta ”s”, atunci cand pronunta ”sapte” in loc de ”șapte”, va scrie ”sapte” in loc de ”șapte”. Iar pentru el va fi complicat sa corecteze si scrierea si vorbirea in acelasi timp. Tocmai de aceea, recomand ca mai intai sa se corecteze vorbirea, pentru ca atunci cand ajunge la scoala sa aiba suportul necesar pentru a se descurca cat mai bine.

Irina Chiriac,
mamica si logoped