Cum pot corecta tulburarile de pronuntie ale copilului meu? Fise de lucru

Cum pot corecta tulburarile de pronuntie ale copilului meu? Fise de lucru

Stiai ca…un copil cu dificultati de vorbire poate prezenta adesea:

tulburari de comportament (dintre acestea remarcandu-se agresivitatea, hiperactivitatea, evitarea si atitudinea opozanta),
tulburari emotionale (depresie, anxietate, fobie sociala),
intarziere in dezvoltarea proceselor cognitive (atentia, memotia, rezolvarea de probleme pot fi afectate de tulburarile de vorbire).

Aceste tulburari se intalnesc tot mai des in randul copiilor care nu primesc o atentie sporita atunci cand manifesta semne ale vorbirii deficitare.

Gasesti AICI sute de fise de lucru pentru corectarea pronuntiei 

Cum pot corecta tulburarile de pronuntie ale copilului meu?

Cu ajutorul jocurilor logopedice, exercitiilor si aplicatiilor practice distractive care sa transforme procesul de corectare a vorbirii intr-o joaca de copil.
Va recomandam sa incercati o culegere cu multe astfel de jocuri – Logopedie prin jocuri si exercitii (carte cu CD care contine fise de lucru ce pot fi printate)

Ce contine cartea?

-Album logopedic (imagini pentru 26 de sunete si pentru cele 8 grupuri de sunete),
-Exercitii si jocuri de corectare a sunetelor (P, B, M, T, D, N, L, F, V, S, Z, Ț, Ș, J, C, G, H, R, Ce-Ci, Ge-Gi, Che-Chi, Ghe-Ghi),
-CD cu fise de lucru pentru printat,
-Activitati de consiliere (ce pot fi utilizate in tratarea problemelor emotionale, comportamentale sau sociale ce pot aparea in urma dezvoltarii tulburarilor de limbaj):

„Prietenul meu, balonul”
„Un orar colorat”
„Ratusca Susu”
„Vanatoarea de comori”
„Spune mai departe”
„Adevarata fata a clovnului”
„Culori care pateaza”

 

Cum ajuta cartea?

-ii dezvolta vorbirea copilului
-ii imbunatateste pronuntia
-ii remediaza tulburarile de pronuntie
-ii creste increderea de sine

Cine poate folosi cartea?

Cartea vine in sprijinul logopezilor, dar este un instrument usor de utilizat atat de catre cadrele didactice neinitiate din domeniul Logopediei, cat si de catre parinti sau bunici.

Exemplu – Fragmente din carte

“Prietenul meu, balonul”

Ce?
– desen, joc
Pentru ce?
– cresterea stimei de sine
– cresterea motivatiei de a participa la dialoguri
Pentru cine?
– prescolari
– scolari
De catre cine?
– logoped
– parinte
– cadru didactic
Cum?
– activitate individuala
– activitate de grup sau la clasa

Descrierea jocului

Acest joc vine in sprijinul copiilor de a retine regulile de comunicare in timpul interactiunii cu alte persoane. Activitatea poate fi aplicata cu succes de catre parinti acasa cu copilul, dar si de catre cadrele didactice intr-o activitate la nivelul clasei.

Etape:
– Copilul primeste o foaie de hartie pe care este desenat un balon (vezi Fisa nr. 1);
– „Insufletirea” balonului prin desenarea trasaturilor faciale, punand accent pe conturarea clara a gurii;
– Copilul va trebui apoi sa-i dea un nume balonului si sa-l decupeze;
– Balonul va fi lipit pe tabla/perete/oglinda (in functie de locul unde se desfasoara jocul si impreuna cu cine);
– Copilul va sta asezat in fata balonului si va trebui „sa-l invete” pe acesta care sunt regulile in comunicare;
(Prin verbalizarea regulilor de comunicare corecta copilul va putea procesa informatia mult mai intens, interiorizand aceste reguli)

Exemple de reguli:
*„Cand vorbim, trebuie sa lasam cuvintele sa iasa din gura, de aceea deschidem gura larg!”
*„Vorbim rar si nu ne grabim!”
*„Nu toate propozitiile sunt la fel, unele exprima mirarea, altele curiozitatea, unele tristetea, altele bucuria!”
– Urmatorul pas este de a-l avertiza pe balon despre ce anume se poate intampla daca nu vorbeste corect;

Exemple de consecinte:
*„Daca deschidem numai putin gura, atunci cuvintele nu pot iesi decat pe jumatate. Asta faceca ele sa nu se auda asa de bine.”
*„Daca cei de langa noi nu ne aud ce spunem, atunci trebuie sa repetam poate chiar de doua-trei ori. Asta ne-ar putea face mai furiosi sau ar putea sa ne doara gatul.”
*„Esti un balon mare si nu un balonas, deci e bine sa vorbesti cu o voce puternica!”
– Adultul ii va oferi feed-back-uri pozitive pe tot parcursul jocului;
– In finalul jocului, copilul va fi rugat de catre adult sa asculte foarte atent ce spune balonul, deoarece acesta ii va spune acum ce anume doreste el sa se intample atunci cand interactioneaza cu altii.
(Copilul va fi lasat un minut sau doua sa asculte atent, iar apoi va fi incurajat sa spuna dorintele balonului. In acest fel se va obtine proiectarea copilului asupra balonului, verbalizand propriile dorinte.)

Ajuta-ti copilul sa-si indrepte tulburarile de limbaj!

Petra Boanta