Cum tinem copiii departe de televizor

Cum tinem copiii departe de televizor

Fiecare dintre noi am auzit de efectele negative ce apar, datorita vizionarii indelungate a televizorului, la copii. Minutele petrecute in fata televizorului reprezinta o mare cantitate de timp, care ar trebui sa fie dedicat activitatilor ce stimuleaza dezvoltarea creierului copilului.
Cei mici au o curiozitate innascuta si o dorinta puternica de a cunoaste lumea din jur. Activitati precum: construirea cu cuburi, manipularea obiectelor, analizarea texturilor diferite, activitatile artistice, etc., stimuleaza interactivitatea procesului de cunoastere, sporesc abilitatea de autocontrol si fundamenteaza terenul pentru urmatoarele etape de invatare.

Iata cateva propuneri prin care poti reduce timpul petrecut in fata televizorului:

343 de jocuri  pentru prescolari si scolari

1. Ajuta-l cu exemplul tau

Uita-te mai putin la televizor, implica-te in activitatile copilului si in diferite jocuri de miscare. In acest mod, ii vei demonstra copilului ca si tu crezi in mesajul pe care il transmiti.

2. Explica-i copilului despre activitatea creierului

In functie de varsta copilului, poti adapta informatiile transmise. Deseneaza pe foaie forma unui creier si povesteste-i micutului ca este ca un muschi. Devine mai puternic cand invatam lucruri noi, analizam fenomene, avem o alimentatie sanatoasa si, in acest mod, ne va ajuta sa gandim repede si corect. Privitul indelung la televizor oboseste creierul nostru.

Joc de dezvoltare a gandirii logice si de recunoastere a emotiilor.

3. Seteaza un program de vizionare

Alege impreuna cu copilul tau desenul preferat pe care il poate viziona. Chiar daca va insista sa se uite mai mult timp la televizor, adu-ti aminte ca e nevoie de perseverenta pentru a-l ajuta pe copil sa se adapteze la noul program. E indicat sa nu avem televizor in camera copilului.

4. Daca limitam timpul petrecut in fata televizorului, avem nevoie sa asiguram copilului diferite alternative, pentru ocuparea timpului ramas.

Creierul copiilor este intr-o faza de „asteptare a noilor experiente si asimilare”. Acest lucru se refera la faptul ca au nevoie de cat mai multe tipuri de activitati, din care sa dobandeasca informatii ce provin din experienta directa cu obiectele studiate, si nu doar enuntate de televizor.

Cum sa te porti si sa te distrezi in zilele in care faci o excursie in natura, fie la padure, fie pe tarmul marii. Cum sa faci un foc de tabara si cum sa organizezi jocuri in aer liber. Cum sa iei urma animalelor salbatice si cum sa prinzi insecte. Cum sa descoperi natura ca un adevarat explorator!

Pentru a incuraja explorarea si a stimula curiozitatea, e indicat sa le asiguram activitati si materiale variate: jocuri, puzzle-uri, carti de joc, bile, mingi, margele pentru snuruit, figurine cu animale pentru jocuri imaginative, lego, kit-uri de constructii, materiale pentru activitati creative etc.

Experimentele stiintifice prezinta un mare interes pentru copii (confectionarea unui vulcan ce erupe, jocuri cu magneti, kituri pentru prognoza meteo, enciclopedii, etc.). Au posibilitatea de a invata despre lucruri interesante, prin utilizarea tuturor simturilor. Aici pot adresa intrebari directe, pot concluziona singuri, in antiteza cu imaginile ce se succed la televizor.

La plimbare – Povestioarele mele Montessori

la_plimbare

5. Alege sa citesti povesti copilului

Povestea vazuta la televizor prezinta imagini si sunete ce se succed rapid, dar pe care copilul nu are timp sa le proceseze. Izoleaza copilul, iar povestea este lipsita de starea de apropiere a personajelor. Ascultarea povestilor, in schimb, angajeaza puterea creativa a copilului; el este cel care isi imagineaza eroii actiunii.

Atunci cand copilul se plictiseste, pare sa simta un sentiment de neplacere. De multe ori, dorinta de a evita plictiseala duce la pornirea televizorului. Totusi, e important sa permitem copilului sa simta starea de plictiseala, deoarece aici se activeaza imaginatia copilului. El va invata sa-si dezvolte spiritul de initiativa, sa-si asume rolul de organizator de jocuri si activitati.

100 de activitati Montessori pentru descoperirea lumii inconjuratoare

100-de-activitati-Montessori-pentru-descoperirea-lumii-inconjuratoare-1

 

6. Implica-l in sarcinile zilnice

Pregatirea mancarii impreuna cu copilul aduce oportunitati de stimulare a tuturor simturilor acestuia: gustarea legumelor, identificarea dupa miros sau textura, aranjarea legumelor in functie de culoare, etc. Niciun program TV nu poate reproduce asimilarea informatiilor prin intermediul simturilor.

7. Jucati jocuri ce implica toata familia

Acestea sunt momente ce consolideaza relatiile din familie, iar emotiile pozitive traite il vor motiva pe copil sa se implice in astfel de activitati.

Adriana Ternar – psiholog si psihoterapeut