Educarea auzului fonematic – exerciţii

Educarea auzului fonematic – exerciţii

Cum putem imbunatati pronuntia copilului?

Incapacitatea de a asculta cu atentie vorbirea celor din jur este o cauza importanta a pronuntiei gresite dar si a dificultatilor de corectare a sunetelor. Educarea auzului fonematic este una dintre conditiile unei pronuntii corecte a sunetelor. Trebuie sa-l invatam pe copil sa asculte, sa identifice ceea ce aude, dar si sa-si identifice propriile greseli de pronuntie.

Colectia – carticelele mele sonore

 

 

Sugestii pentru imbunatatirea auzului fonematic:

Folosirea onomatopeelor:

a) recunoaşterea şi imitarea diferitelor zgomote din natură:

173 de jocuri +fise de lucru

–        vântul: vâjjjjjjjj, şşşşşş;

–        telefonul: ţârrr;

–        la doctor: aaaa;

–        ceasul: tic-tac;

–        clopoţelul: cling-cling;

–        puşca: pac-pac;

–        mitralierea: trrrr-trrrr.

 

30 de jocuri logopedice pentru dezvoltarea auzului fonematic

b) vocea animalelor/insectelor (recunoaşterea şi imitarea diferitelor animale/insecte):

–        pisica: miau-miau, piss-piss;

–        câinele: ham-ham;

–        vaca: muuu;

–        calul:dii-diii;

–        măgarul: i-aa;

–        porcul: guiţ-guiţ;

–        găina: cotcodac-cotcodac;

–        puiul: piu-piu;

–        cocoşul: cucurigu;

–        raţa: mac-mac, lipa-lipa;

–        gâsca: ga-ga, ssss;

–        capra: meee-meee;

–        oaia: beee-beee;

–        iepuraşul: ţup-ţup;

–        şoricelul: chiţ-chiţ;

–        ursul: mor-mor;

–        broasca: oac-oac;

–        lupul: auuu;

–        şarpele: sssss;

–        cucul: cu-cu-cu;

–        ciocănitoarea: cioc-cioc;

–        pupăza: pu-pu-pu;

–        pasărea: cip-cip;

–        cioara: cra-cra;

–        papagalul: crrr-crrr;

–        albina: zum-zum;

–        musca: bâzz-bâzz;

–        greierul: cri-cri.

 

 

c) recunoaşterea sunetelor produse de diferite instrumente muzicale: toba (bum-bum), xilofonul, pianul, vioara, trompeta (ta-ta);

Exemple de jocuri logopedice pentru sunetele L-R

d) recunoaşterea sunetelor produse de mijloacele de transport:

–        trenul: şşşşş-uuuu;

–        motocicleta: bârrrr;

–        poliţia: nino-nino;

–        avionul: vvvvvv;

–        maşina: brum-brum.

e) recunoaşterea vocii care-l strigă;

f) repetarea unui ritm bătut de logoped cu degetele în masă;

g) repetarea unui ritm bătut de logoped cu ajutorul unei tobe;

h) repetarea unui cântecel;

 

i) exteriorizarea trăirilor emoţionale:

–        fericire: Oleee!, Yupiii!, Ura!, Ieee!, Ha-ha!;

–        supărare: Măi-măi!, Of!, Oh!, Ah!, Vai!, Ptiu!, Ohooo!;

–        uimire: Ooo!, Oau!, Ups!;

–        încântare: Oauuu!.

j) acţiuni:

–        a bea: gâl-găl;

–        a adormi: nani-nani;

–        sare mingea: ping-pong (Jurcău şi Jurcău, 1999);

–        a tremura: brrr-brrrr;

–        a sforăi: sforrr-sforrr;

–        a tăia cu foarfeca: ţac-ţac;

–        linişte: şşşş;

–        oprirea cailor: pârrr (Vrăjmaş, 2007);

–        crăparea lemnelor: prr-prr;

–        a strănuta: hapciu.

Exerciţii de analiză fonetică:

–        Unde se aude litera aceasta, la început, la mijloc sau la sfârşit?

–        Câte silabe are cuvântul?

–        pronunţarea în şoaptă a cuvintelor;

–        repetarea unor silabe pentru diferenţierea sunetelor surde de cele sonore (de exemplu: Pa-ba, să-ză, fi-vi, şa-ja, te-de);

–        diferenţierea fonematică a cuvintelor paronime (de exemplu: scoală-şcoală, lac-rac, barză-varză, şoc-joc, muscă-muşcă, paie-baie);

–        frământări de limbă (Vrăjmaş, 2007, p. 142):

„Capra calcă piatra,

Piatra crapă-n patru,

Crape capul caprei

Precum piatra în patru.”

logoped Laura Hărdălău