Resurse si idei pentru dezvoltarea vorbirii bebelusului

Resurse si idei pentru dezvoltarea vorbirii bebelusului 

”Cred ca destul am fost noi comparati cand eram copii si in loc sa fim felicitati pentru ceea ce-am invatat, eram intrebati ce nota a luat colegul. Mai mult, daca colegul lua o nota mai mare eram eventual intrebati de ce el a putut lua nota 10 si noi am luat doar 9?…”
Sunt cuvintele Danielei, mama lui Marius si creatoarea contului de Instagram Hoinari prin lume. Pasionata de educatia si dezvoltarea copiilor si interesata de noile pedagogii de tipul RIE (”Resources for Infant Educarers”), Daniela ne-a povestit despre pasii pe care i-a facut ca sa il ajute pe Marius sa vorbeasca, fara presiune, comparatii toxice si standarde nerealiste.

Poezii vorbarețe – Set de materiale pentru dezvoltarea limbajului

În interviul de mai jos veti gasi ponturi intelepte, dar si o serie de carti, jocuri si resurse pe care le puteti apoi folosi in joaca de zi cu zi alaturi de cei mici – pentru ca primele lor cuvinte sa vina firesc si la timpul lor, fara stres si panica.

1. A inceput baietelul tau deja sa vorbeasca sau inca nu?

Marius a spus primul sau cuvant la 8 luni. Da, primul sau cuvant a fost traditionalul ”mama”. Am asteptat destul de mult pana sa ne spuna un cuvant nou si dupa ce am auzit de atatea ori ”mama”, speram din tot sufletul ca urmatorul cuvant sa fie tata. Cred ca si tati spera si astepta acest lucru, desi nu a spus-o niciodata. Spre surprinderea noastra, urmatorul cuvant a fost ”ham-ham” si abia la catva timp dupa acesta a spus si ”tata”.

2. Avand in vedere ca ai in comunitate o multime de mame cu copiii mici si ai auzit, de-a lungul timpului, de la ele, multe experiente in ceea ce priveste ritmurile de dezvoltare, cum privesti in acest moment dezvoltarea vorbirii copiilor? Cand crezi ca e prea devreme, cand crezi ca e deja un pic cam tarziu?

Din cate am citit, auzit si vazut, fiecare copil e unic si are propriul ritm de dezvoltare. Cred ca e important pentru noi sa nu avem asteptari mari, pentru ca astfel de asteptari creeaza presiune pe noi si implicit si pe cei mici. Daca putem, e bine sa luam lucrurile asa cum vin, sa asteptam sa vina de la sine si sa ii lasam sa se dezvolte in mod natural, fara sa ii presam.

Consider ca nu e bine sa ii spui unui copil mic ”hai, spune-mi ceva” doar pentru ca vrei sa auzi un cuvant de la el, consider ca nu e bine sa il presezi sa spuna un cuvant nou de genul ”hai, spune ”bunica””. incerc sa le explic si celor apropiati noua ca nu sunt benefice astfel de abordari, dar inevitabil se mai gaseste cineva sa ii ceara sa spuna ceva. Bineinteles ca Marius nu spune, pentru ca nu e momentul, pentru ca nu vrea si pentru ca il presezi. Consider ca e bine sa le vorbim copiilor nostri, sa le povestim de toate si cand sunt ei pregatiti si interesati vor vorbi.

Nu cred ca exista un copil care sa vorbeasca prea devreme, atat timp cat o face natural, fara sa fie presat si fara sa i se ceara asta. In ceea ce priveste dezvoltarea vorbirii, prea tarziu cred ca ar putea fi in jurul varstei de 2-3 ani, dar nefiind specialist in acest domeniu e o parere personala. Mai exact, daca Marius nu ar vorbi in jurul varstei de 2-3 ani, as consulta un logoped.

3. Ai simtit presiune din partea celor din jur (rude, prieteni, oameni necunoscuti de pe strada) sau chiar din partea ta, in ceea ce priveste ritmul copilului tau de dezvoltare a vorbirii? Ai fost intrebata ”Oare cand va vorbi? De ce nu vorbeste odata? Oare e ceva in neregula cu el de nu vorbeste?” sau dimpotriva, lumea are incredere in tine si te lasa in pace?

Avand in vedere ca Marius a inceput sa vorbeasca relativ repede, sau cel putin asa am perceput eu, nu am ajuns in situatia de a simti presiune in ce priveste ritmul sau de dezvoltare a vorbirii. in continuare ii vorbim mult si observ interesul sau pentru dezvoltarea vorbirii. Recent a avut o perioada in care zicea aproape zilnic cate un cuvant nou si eram cu totii entuziasmati.

4. Ai simtit vreodata ingrijorare in ceea ce priveste dezvoltarea vorbirii copilului tau? Ingrijorare ca nu se intampla odata sau ca nu se intampla asa cum ai fi crezut / asa cum ai vazut la alti copii?

Consider ca e bine, atat cat putem, pentru ca in definitiv suntem oameni, sa nu ne comparam copii. Fiecare se dezvolta in felul sau si comparatiile nu vor genera nimic bun nici pentru noi, nici pentru ei. Cred ca destul am fost noi comparati cand eram copii si in loc sa fim felicitati pentru ceea ce-am invatat, eram intrebati ce nota a luat colegul. Mai mult, daca colegul lua o nota mai mare eram eventual intrebati de ce el a putut lua nota 10 si noi am luat doar 9?

In ceea ce priveste scoala, dezvoltarea si invatarea, cred ca sunt foarte importante procesul, experientele si informatiile cu care ramanem, fiind mai putin important cand si cum a inceput sa vorbeasca si ce note a luat.

5. Ce pasi faci / ai facut pentru dezvoltarea vorbirii baietelului tau – ne poti oferi niste exemple pentru mamele care ne urmaresc si care ar vrea sa primeasca niste idei?

Inca de cand Marius era in burtica am citit si am urmarit o multime de trenduri in cresterea si educarea copiilor. Din toate informatiile citite, am luat ceea ce am considerat ca are sens pentru noi.

Am descoperit atunci RIE – Resurse pentru educatorii sugarilor si mi s-a parut ca are sens aceasta metoda de crestere a micutilor. La baza acestui mod de educare a micutilor sta ideea ca bebelusii inteleg totul chiar din primele zile de viata, ca sunt ca niste adulti, care insa nu pot sa faca ceea ce adultii pot, sau ca niste batrani care nu se mai pot misca si exprima, dar vad si inteleg totul.

45 de jocuri pentru dezvoltarea vorbirii

De aceea, aceasta metoda de educare a micutilor prespune sa le povestim mereu celor mici ceea ce urmeaza sa se intample, chiar daca este vorba despre cea mai banala activitate, cum e cea de schimbare a scutecului. E bine sa le spunem ce urmeaza sa facem, sa ne conectam cu ei, nu sa le dam o jucarie ca sa le distragem atentia pana le schimbam scutecul. Aceasta simpla schimbare de scutec poate fi ocazia perfecta sa ne giugiulim, sa le povestim despre partile corpului sau sa le spunem in detaliu ce facem in timp ce ii schimbam. Nu trebuie sa ne grabim ca sa ne intoarcem rapid la alte activitati, schimbarea unui scutec poate fi o activitate in sine. Aceasta metoda ne-a obisnuit pe amandoi sa ii povestim mereu lui Marius ceea ce ii facem si ce activitati urmeaza sa avem.

Tot pornind de la aceasta metoda ne-am obisnuit ca tati cand vine acasa, sau bunicii cand vin in vizita, sa ii povesteasca lui Marius cum a fost ziua lor si ce experiente au avut. Pe langa aceasta metoda, inca de la cateva luni ii citeam mult lui Marius. Ii citeam poezii, povesti, ii aratam imagini si ii povesteam despre ele. Cand ieseam la plimbare, ii povesteam ce vedeam sau ce ma inspira natura sa ii povestesc. ii vorbeam si ii vorbesc si acum mult.

6. Ce resurse ti s-au parut de ajutor in dezvoltarea copilului – nu numai din punctul de vedere al limbajului, ci si din alte puncte de vedere (dezvoltare motrica, senzoriala, cognitiva)?

La cateva zile dupa ce am ajuns acasa de la maternitate, dupa ce s-au mai asezat toate, au inceput si intrebarile: ”ce activitati sa facem cu bebe?”, ”in perioada de veghe ce l-ar stimula si i-ar trezi curiozitatea?”.

Fiind o mamica la primul copil, mi-a fost de mare ajutor setul 45 de Jocuri pentru dezvoltarea vorbirii de la Jucarii Vorbarete. ii citeam lui Marius poezii din colectia Ora de copilarie de la editura Genesis. Ne-au mai placut mult cartile din colectia First Baby Days, pe care le citim si acum, cartile cu Paco, care redau foarte clar sunetele instrumentelor si pe care le folosim si acum si carti de la Usborne cu sunete, clapete si senzoriale.

Mi-ar fi placut tare mult sa am ca si inspiratie cartea Bebe, hai la joaca! inca din primele zile de viata ale lui Marius. E geniala si plina de idei simple si faine.

7. Ne poti da cateva exemple de aplicatii practice sau de jocuri simple pe care le faci alaturi de cel mic si care chiar au succes, iar tu deja ai vazut imbunatatiri la capitolul dezvoltare/interes din partea lui?

In ultima perioada am observat din partea lui Marius un interes mai mare in ceea ce priveste cititul. in camera lui i-am amenajat un raft cu carti, de unde poate alege cartea pe care isi doreste sa o citim. Tot mai des isi alege cate o carte, mi-o aduce si cu mai multa atentie si rabdare decat inainte sta si asculta cum ii povestesc imaginile sau ii citesc textul. Acest raft e foarte util pentru ca pot face si o rotatie a cartilor, ca sa nu ne plictisim, mai mult eu, ca Marius nu se plictiseste de ele, inca.

Un joc dragut si practic de jucat si in masina e Saculetul cu animale. Avem mai multe animale din lemn acasa si le punem intr-un saculet. Marius scoate cate un animal iar eu numesc animalul si ii povestesc despre el sau chiar ii cant un cantecel. Acest joc ne ajuta adesea sa petrecem timp fain in masina, cand suntem plecati la drum lung.

8. Care sunt acele lucruri care conteaza cel mai mult, care cantaresc cel mai greu, atunci cand vine vorba despre limbajul unui copil – din punctul tau de vedere?

Cred ca e important sa vorbim cat mai corect din punct de vedere gramatical cu copii nostri, sa le vorbim asa cum o facem cu adultii. De asemenea, la inceput, cred ca nu e bine sa folosim diminutive pentru ca sunt mai greu de pronuntat si le va fi mai greu sa le invete. Atunci cand copii nostri spun un cuvant gresit e bine sa nu il repetam asa cum il spun ei, pentru ca asta ar fi o confirmare ca au spus cuvantul bine. Ca sa nu se simta corectati, ar fi bine sa folosim acel cuvant, pronuntat corect, intr-un context.

9. Ce ai vrea sa retina mamele cu copii mici despre aceasta etapa a dezvoltarii limbajului – mai ales din perspectiva ta, care esti si mama, dar si creator de continut pe zona aceasta de parenting echilibrat / cu respect?

Consider ca din toate punctele de vedere, pentru o dezvoltare adecvata a copiilor nostri, trebuie sa fim acolo, atenti, prezenti, conectati la ei si astfel totul va veni natural. Un copil are nevoie de iubire, respect, blandete si interactiune fara presiune.

 

Baciu Daniela de la Hoinari prin lume