Cum afecteaza gadgeturile dezvoltarea copilului meu?

Cum afecteaza gadgeturile dezvoltarea copilului meu?

Imi doream de ceva timp sa scriu acest articol. Dar in acelasi timp ma gandeam cum sa fac astfel incat sa pot transmite mesajul dorit?

Am hotarat sa pun cap la cap experienta persoanala, dar si alte articole sau cercetari citite in acest sens, care pentru mine au avut un impact semnificativ.

KIT pentru dezvoltarea vorbirii cu 45 de jocuri

Astfel, pentru inceput, Asociatia Americana de Pediatrie recomanda:

– Pana la 2 ani copiii nu ar trebui lasati in fata ecranelor, exceptand apelurile video

– Copiii intre 2 si 5 ani pot petrece maxim o ora in fata ecranelor, alaturi de parinti

– Copiii peste 6 ani, ADOLESCENTII pot avea acces la ecrane 1 maxim 2 ore pe zi, parintii avand un control asupra programelor pe care le privesc/utilizeaza.

Ghid cu informatii utile:
Alimentatie, comunicare, emotii, hiperactivitate, joaca, limbaj, somn, timiditate 

De asemenea, recomanda sa existe zone in casa fara ecrane: in bucatarie, in dormitor, sa se evite continutul violent, sa nu permita accesul la ecrane in timpul mesei sau  cu o ora inainte de culcare.

Juramantul lui Hippocrate le cere medicilor ”SA NU FACA RAU”. Acelasi lucru este valabil si pentru parinti. Iar daca ne raportam la tehnologie, a nu le face rau copiilor pana in varsta de 2 ani inseamna a nu le oferi acces catre dispozitive.

In literatura de specialitate, in Romania a aparut denumirea de “AUTISM  VIRTUAL”.

Copilul care este lasat in fata ecranelor o perioada de 4-5 ore pe zi incepe sa se comporte ca un copil cu autism.

Colectie de carti pentru copii mici

De ce se intampla asta?

Este foarte simplu! Copilul in perioada de 0-2 ani se presupune sa isi creeze relatia de atasament cu o figura parentala, cineva care sa fie o baza de siguranta pentru el. Dar, in loc sa se intample asta, in loc sa fie un adult prezent care sa ii vorbeasca, sa ii zambeasca, sa realizeze contact vizual , copilul are un ecran. Astfel, adultul nu este atent si responsiv la nevoiele copilului, iar acesta din urma nu isi poate realiza o relatie de atasament sigura nici cu adultul absent.

In perioada de 0-2 ani, conform psihologului Jean Piaget, copilul se afla in stadiul de dezvoltare senzorio-motor.

Set 3 – Dezvoltarea vorbirii cu 25 de jocuri distractive

Ar trebui sa se miste, sa exploreze, sa pipaie, sa miroasa , pentru a cunoaste lumea, pentru a se dezvolta armonios. Dar atunci cand el sta cateva ore in fata ecranului nu poate realiza nici una dintre aceste activitati. Obiectele  2D vazute la ecran sunt diferite fata de cele 3D din realitate. Copilul nu poate manipula obiectele din ecran pentru a afla daca sunt grele, usoare, netede, ude… Este doar hiperstimulat vizual si auditiv, iar aceasta hiperstimulare  poate conduce catre o hiper activitate.

De asemenea, este  posibil ca in timpul in care televizorul este  pornit, copilul sa nu se uite in mod constant. Sa se joace un pic si apoi sa se uite un pic si iar joaca si iar privit…

Oare cum ne este noua cand incercam sa realizam o activitate si cineva/ceva ne intrerupe in mod constant?  
Oare la cate minute intra publicitatea?…  

Mai apoi, atunci cand televizorul este pornit, adultul comunica mai putin cu copilul. Si el este atent la televizor…

Din pacate, cercetarile arata ca expunerea copilului sub 2 ani la dispozitive media va determina o intarziere in dezvoltarea limbajului si dezvoltarea cognitive a acestuia.

Din experienta mea, diferenta intre un copil lasat la televizor si un copil cu autism se vede in cateva luni de terapie. La inceput ,imi este greu sa imi dau seama care este diagnosticul corect. Poate fi un copil cu autism care a fost lasat la televizor sau un copil tipic care a fost lasat la televizor. Dar, dupa 2-3 luni de terapie, copilul  tipic  caruia i se opreste accesul la ecrane , recupereaza foarte multe, ajungand aproape de varsta lui reala. Copilul cu autism recupereaza intr-o perioada de ordin al anilor. Dar copilul tipic  ar putea sa se dezvolte normal, fara sa aiba nimic de recuperat….

Avand in vedere toate lucrurile de mai sus eu am ales sa nu pornesc  televizorul in prezenta copilului. In schimb:

– Ascult radio, asa stiu ce se intampla in lumea J

– Ascultam povesti audio, copilul reactioneaza tare fain la zgomote, vocile de copii

– Cand gatesc  il pun in scaunul de masa, pe jos cu jucarii, in brate… inca ma gandesc daca un learning  tower ne-ar ajuta

– Ne uitam pe carti si ii citesc, in special inainte de culcare

– Ii las in permanenta jucarii la indemana

– Profit de toti adultii care vin in vizita si isi doresc sa interactioneze cu el…

Tu ce alegi pentru copilul tau?

Irina Andreea Chiriac (Bădeancă) 

Psihoterapeut, Logoped